Czy optymalizacja meta tagów wpływa na pozycjonowanie?

Pozycjonowanie stron a meta tagi - to warto wiedzieć

Sty 21

Meta tagi to jeden z elementów na stronie internetowej, który ma wpływ na jej pozycjonowanie, a także na odbiór przez użytkowników. Z tego względu warto zadbać o ich prawidłowe uzupełnianie. W dzisiejszym artykule skupimy się na rodzajach meta tagów oraz na tym, jak je prawidłowo zoptymalizować. 

Meta tagi (nazywane też znacznikami meta) to fragmenty kodu HTML umieszczane w sekcji <head> kodu źródłowego. Są istotnym elementem dla robotów wyszukiwarek, wskazują im tematykę danej podstrony w serwisie. Z tego też względu niektóre meta tagi są czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie. Część z nich jest widoczna także dla użytkowników w wynikach wyszukiwania, jak i na samej stronie.

null

Rodzaje meta tagów

Meta title

meta title

Znacznik tilte, czyli tytuł strony przez niektórych nie jest uważany za znacznik meta. W kodzie źródłowym widnieje jako <title>, jednak znaleźć go można pośród znaczników meta w sekcji <head>. Niezależnie od tego czy <title> uznamy za znacznik meta, czy nie, ma on kluczowe znaczenie dla widoczności strony w wyszukiwarce. Optymalizacja znacznika <title> na wszystkich podstronach serwisu powinna być jedną z pierwszych czynności, od której zaczyna się pozycjonowanie. Brak tytułu strony jest negatywnie odbierany przez roboty wyszukiwarki, ale także przez użytkowników. Tytuł strony widoczny jest także po najechaniu myszką na zakładkę z otwartą stroną w przeglądarce. Znacznik <title>, aby był wyświetlany w wyszukiwarce w całości, powinien mieć od ok. 69-75 znaków oraz powinien być unikalny dla każdej podstrony w serwisie.

Meta description

meta description

Meta description to krótki opis tego, co znajduje się na danej podstronie. Jest widoczny pod tytułem i adresem strony w wynikach wyszukiwania. Ze względu na roboty wyszukiwarki powinien krótko i zwięźle oddawać treść, a jednocześnie przez wzgląd na użytkowników, powinien być ciekawy i zachęcający do wejścia na stronę. Długość meta description powinna wynosić maksymalnie ok. 160 znaków oraz, tak samo jak title, powinien być unikalny dla każdej podstrony.

Zarówno w tytule strony, jak i w opisie wskazane jest, by zawrzeć frazę kluczową. Trzeba jednak pamiętać, że znaczniki te mają być użyteczne przede wszystkim dla użytkowników. Dlatego jeśli jest taka potrzeba, należy np. odmienić frazę. Znaczniki te muszę wyglądać naturalnie i być dobre w odbiorze dla użytkowników.

Meta robots

Meta robots to kolejny istotny, choć nieco inny od wcześniejszych znacznik. Nie jest on widoczny dla użytkowników. Zawiera się w nim informacje dla wyszukiwarek czy indeksować daną podstronę, a także czy roboty mają ją w ogóle odwiedzać. Domyślnie znacznik ten przyjmuje wartość "index, follow". Wartości te oznaczają kolejno zezwolenie na indeksację strony oraz pozwolenie na podążanie za linkami do innych witryn, które są zamieszczone na stronie. Analogicznie - wartości noindex i nofollow blokują te czynności.

Meta keywords

Meta keywords to znacznik uwielbiany niegdyś przez spamerów. Z tego też względu najpopularniejsze wyszukiwarki nie uznają go już za czynnik mający wpływ na pozycjonowanie. Jednak w praktykach SEO mało czego można być pewnym na 100% ;) Z tego względu istnieją osoby, które nie uzupełniają tego znacznika, ale są i takie, które to robią. Czy warto? Moim zdaniem nie zaszkodzi (oczywiście, jeśli nie będziemy używać spamerskich zwyczajów). Wpisanie 1-2 słów kluczowych pozwala zachować pewnego rodzaju porządek i przejrzystość w kodzie źródłowym.

Podsumowanie

Doświadczenie związane z SEO pozwala nam śmiało stwierdzić, że meta tagi mają duży wpływ na pozycjonowanie. Optymalizacja szczególnie tytułu i opisu strony jest bardzo ważna i pozwala osiągnąć zaskakująco duże efekty, jak na tak małe zmiany. Naturalnie jest to tylko jeden z wielu elementów pozycjonowania, który trzeba wziąć pod uwagę, ale można powiedzieć, że optymalizacja meta tagów to podstawa. 

Chcesz zoptymalizować meta tagina swojej stornie, ale nie wiesz jak to zrobić? Napisz do nas ;)


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.