Na czym polega content marketing, czyli marketing treści?

Content marketing – dlaczego marketing treści jest tak ważny?

Wrz 01

Content marketing to jeden z najpopularniejszych trendów marketingu internetowego ostatnich lat. Na czym polega marketing treści? Czy warto w niego inwestować? Jakie efekty może dać? Odpowiedzi na te oraz inne pytania związane z content marketingiem znajdziesz w dzisiejszym artykule! 

Czym jest content marketing?

Definicji content marketingu jest tyle, ilu specjalistów w tej dziedzinie. O marketingu treści można powiedzieć, że jest koncepcją, zgodnie z którą firma lub marka skupia się na tworzeniu wartościowych, unikalnych i ciekawych treści. Content marketing przenika więc przez wiele aspektów działalności internetowej (i nie tylko). Zaczynając od treści na stronie internetowej, przez newslettery, biuletyny, infografiki, ebooki, przydatne PDFy, treści zamieszczane na portalach społecznościowych, kończąc na prowadzeniu bloga firmowego.

Content marketing ma na celu:

  • budowanie pozycji marki jako eksperta w swojej dziedzinie
  • dostarczanie potencjalnym klientom informacji, których poszukują
  • tworzenie długotrwałej relacji z odbiorcami

Czyli innymi słowy mówiąc - jeśli dobrze realizujesz koncepcję marketingu treści, zyskujesz grono odbiorców ceniących dostarczane przez Ciebie materiały.

Złotą zasadą content marketingu jest to, aby tworzyć treści unikalne, o odpowiedniej długości. Warto także pisać o czymś, o czym konkurencja jeszcze nie pisała - dzięki temu jedynym źródłem, u którego użytkownicy znajdą odpowiedź na pytanie związane z takim tematem, będzie Twoja strona. Pamiętaj, że tworząc treści należy postawić się w roli czytającego. To pomoże zdecydować o tym, jak długi powinien być dany tekst czy jak powinien być podzielony, by wygodnie się go czytało (odpowiedni dobór nagłówków, podział na akapity, sekcje, wypunktowane listy).

"A co content marketing da mojej firmie?" - zapyta klient

  • rozpoznawalność marki
  • ruch na stronie internetowej
  • wzrost sprzedaży produktów lub usług
  • pozytywny i profesjonalny wizerunek
  • zaufanie klientów
  • wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google

Dlaczego content marketing jest skuteczny?

Podstawową zaletą content marketingu jest fakt, iż wraz z informacjami, które użytkownik pozyskuje czytając wartościowe treści na naszej stronie, dociera do niego także przekaz marketingowy. Nie jest on jednak tak widoczny i nachalny jak reklamy displayowe, pop-upy czy w reklamy telewizyjne. Inną zaletą marketingu treści jest to, że jeśli użytkownik, czyli Twój potencjalny klient, znajdzie w stworzonym przez Ciebie tekście odpowiedzi na swoje pytania, uzna Twoją stronę za wiarygodną, a tym samym wzrośnie wiarygodność Twojego produktu lub usługi. A to, że ludzie chętniej kupują coś, czemu ufają jest chyba dla każdego oczywiste.

Co content marketing ma wspólnego z Pandą?

Panda to algorytm Google ograniczający wyświetlanie w wynikach wyszukiwania stron z niskiej jakości tekstem. Wraz z wprowadzaniem przez Google algorytmu Panda w 2011 roku zainteresowanie jakością treści na stronach internetowych zaczęło więc wzrastać. Każda kolejna aktualizacja Pandy w coraz większym stopniu walczyła z powieloną, bezwartościową treścią. Udoskonalony algorytm Panda doprowadził do sytuacji, gdy w 2018 roku wartościowa i unikalna treść na stronach internetowych to jeden z ich podstawowych fundamentów. Jakość treści na stronach jest bowiem w czołówce czynników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie googlowska Panda zapoczątkowała modę na content marketing.

Zarówno wcześniejsze zmiany w algorytmach Google, jak i te najświeższe (przełom lipca i sierpnia 2018), jasno wskazują, że wysokiej jakości treść pozostaje podstawowym kryterium rankingowym. Zatem na pytanie czy warto inwestować w content marketing, należy odpowiedzieć, że nie tyle warto, co trzeba. Bez dobrej, unikalnej treści strona internetowa nigdy nie osiągnie zadowalającej pozycji w wyszukiwarce, a co więcej - nie będzie odwiedzana przez użytkowników.


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.