Aktualizacja algorytmu Google - sprawdź co się zmieniło!

Aktualizacja algorytmu Google sierpień 2018 - co warto o niej wiedzieć?

Wrz 04

Końcówka lipca i początek sierpnia tego roku okazał się czasem, gdy po raz kolejny branża SEO zadrżała. Nowa aktualizacja algorytmu Google, który odpowiada za ustalanie kolejności wyników wyszukiwania, spowodowała duże wahania pozycji wielu stron w wyszukiwarce. Czego konkretnie dotyczyła aktualizacja i jak sobie z nią poradzić? Odpowiadamy w dzisiejszym artykule!

To już trzecia w tym roku duża aktualizacja algorytmu Google. Oficjalna informacja o jej wprowadzeniu została zamieszczona na Twitterze Google 1 sierpnia. Jak to zwykle bywa, tym razem również, przedstawiciele Google nie byli zbyt wylewni w temacie nowych zmian w algorytmie. Oficjalne źródło zaledwie potwierdziło wprowadzenie aktualizacji, poinformowało o tym, iż jest ona globalna oraz że zmiany w wynikach wyszukiwania będą widoczne przez najbliższe dni z powodu ciągłego dopracowywania aktualizacji. Danny Sullivan z Google odmówił podawania szczegółów związanych z nowym spojrzeniem na kryteria oceny stron internetowych.

"We tell lots of things to do. Improve site speed. Consider secure. Etc. But that’s not what this update was about. It’s broad. And respectfully, I think telling people there’s no particular thing to “fix” is indeed helpful. It means, hopefully, they think more broadly…"

— Danny Sullivan (@dannysullivan) August 1, 2018

Prędkość witryny, bezpieczeństwo czy treść wspomniana w innym tweecie Sulivana to ogólniki, nad którymi zgodnie z jego radą należy spojrzeć szerzej. W ramach wskazówki, gdzie znaleźć więcej informacji na temat tego, co cenią sobie algorytmy Googla, podpowiedział, by zajrzeć do blisko 200 stronicowego poradnika dla web developerów (znajdziecie go tutaj https://t.co/pO3AHxFVrV).

Aktualizacja algorytmu Google - co wynika z obserwacji SERPów?

W obliczu tego, jak oszczędni w słowach byli przedstawiciele przeglądarki, specjaliści od SEO sami musieli wyciągnąć wnioski płynące z nowej aktualizacji. Prześledzenie zmian odnotowanych w popularnych serwisach do monitorowania wyników wyszukiwania takich jak Semstorm, Senuto czy Seostation, zapoznanie się z zagranicznymi raportami np. tymi od Search Engine Roundtable, pozwoliło stwierdzić, że na aktualizacji najbardziej ucierpiały strony YMYL (Your Money, Your Life) - czyli branża medyczna, prawna i finansowa.

Czym są strony YMYL?

Strony z dziedziny YMYL to takie, które poruszają tematy określane jako ważne i społecznie odpowiedzialne, a więc dotyczące m.in. tematyki zdrowia, medycyny, prawa, biznesu czy finansów. Zgodnie z założeniami Google takie strony powinny mieć wysoki poziom wskaźnika EAT (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness), który to określa wiarygodność i naukową wartość publikowanych treści. Zgodnie z tę ideą autorami tekstów "branżowych" powinni być lekarze, finansiści czy prawnicy.

  • ekspertyza
  • wiarygodność
  • zaufanie

Troska o wysoki poziom wskaźnika EAT może być realizowana na różne sposoby. Warto zadbać przynajmniej o kilka obszarów, by EAT naszej strony był wartościowy w oczach Google.

  • Zadbaj o to, by teksty publikowane na Twoich stronach były tworzone lub autoryzowane przez specjalistów z danej branży
  • Dokładnie określaj autora tekstu - najlepiej z imienia i nazwiska
  • Stwórz podstrony dla autorów tekstów, gdzie opiszesz ich wykształcenie, dorobek naukowy, doświadczenie zawodowe itp.
  • W swoich tekstach linkuj do wiarygodnych źródeł wiedzy
  • Dodaj możliwość oceniania tekstów przez czytelników
  • Bądź obecny w sieci jako autor - Google+, LinkedIn, portale branżowe
  • Zoptymalizuj podstronę kontaktową - uzupełnij wszelkie dane, które ułatwią zlokalizowanie Twojej firmy
  • Bądź widoczny w mapach Google

Czego jeszcze wymaga nowa aktualizacja algorytmu Google?

Nowa aktualizacja w dużej mierze powtarza znane już specjalistom SEO zalecenia. Sam pracownik Google określił to jako "tę samą, nudną odpowiedź" - należy stale doskonalić i pracować nad tworzeniem dobrej treści, zdobywaniem wartościowych linków (oczywiście w naturalny sposób), ulepszać bezpieczeństwo użytkowników na stronach internetowych, a także prędkość ich ładowania. Z filozofii przedstawianej przez Google niezmiennie wynika, że żmudna, ale dokładna i systematyczna praca przyniesie efekty w postaci wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jeśli nie wiesz, jak zabrać się za optymalizację swojej strony internetowej, by była ona zgodna z założeniami i wymaganiami stawianymi przez Google - napisz do nas, pomożemy!


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.