Jakie kryteria powinny spełniać teksty SEO?

Teksty SEO - sprawdź, jakie kryteria powinny spełniać

Paź 03

Teksty SEO friendly, czyli przyjazne wyszukiwarkom, są obecnie jednym z filarów pozycjonowania stron. Z tego względu warto zwrócić dużą uwagę na to, jakie teksty zamieszczamy na swojej stronie. Tyczy się to zarówno treści na podstronach, jak i artykułów blogowych. W tym artykule znajdziesz najważniejsze wskazówki dotyczące tworzenia treści zoptymalizowanych pod kątem SEO.

Jeśli Twoja strona spełnia wszystkie techniczne wymogi SEO i działa poprawnie, czas wziąć się za treści. Każdy tekst jaki znajdzie się na Twojej stronie czy to na stronie głównej, kontaktowej czy na blogu powinien spełniać pewne wymogi SEO. Jednak jedną z najważniejszych rzeczy, o których musisz pamiętać, jest to, że teksty te muszą być przede wszystkim przyjazne dla użytkownika. Nie możemy zapominać, że to właśnie użytkownicy są najważniejszymi odbiorcami treści.

Teksty SEO - jakie powinny być?

Przemyślany temat i dobrze dobrane słowa kluczowe

Konieczność przemyślenia tematów tyczy się przede wszystkim tekstów blogowych, jednak dobór słów kluczowych musi być poprawnie przeprowadzony także na wszystkich innych podstronach. Dobór odpowiednich słów kluczowych ułatwią odpowiednie narzędzia (np. Semstorm, Senuto czy darmowy Google Trends). Ponadto warto przemyśleć też to, jakie informacje użytkownik chciałby uzyskać z artykułu poruszającego dany temat. W artykule dotyczącym odkurzaczy z pewnością bardziej usatysfakcjonuje go informacja o cenach czy parametrach modeli dostępnych na rynku, aniżeli historia odkurzaczy. Jeśli chodzi o dobór tematów, postaraj się to robić tak, aby treści na Twojej stronie rozwiązywały jakiś problem (np. poradniki), pomagały dokonać użytkownikowi wyboru (np. zestawienia/porównania produktów) czy edukowały. W wyborze tematów również pomocne mogą okazać się wyżej wspomniane narzędzia. Warto też pamiętać o tym, by słowa kluczowe stosować z umiarem. Zamieszczanie ich w co drugim zdaniu będzie wyglądać nienaturalnie i może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

Formatowanie i struktura treści

Zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek nie są zadowoleni, gdy na Twojej stronie widnieje ściana długiego tekstu. Brak nagłówków, pogrubień, list punktowych sprawia, że tekst sprawia wrażenie nieczytelnego i zniechęca do zapoznania się z nim. Roboty indeksujące z kolei nie wiedzą, co w tekście jest tak naprawdę istotne. Dlatego edytując tekst, warto pamiętać o:

  • Nagłówki

Podziel tekst na sekcje i stosuj nagłówki zgodnie z ich hierarchią, tzn. jeden nagłówek H1, dwa - trzy nagłówki h2 i odpowiednio więcej nagłówków niższego rzędu.

  • Pogrubienia, listy itp.

Dzięki pogrubieniom, podkreśleniom czy listom w prosty sposób  możesz zwrócić uwagę na najważniejsze fragmenty w tekście.

  • Obrazy/ wideo

Materiały multimedialne sprawią, że treść będzie bardziej wartościowa i przyjemna dla oka odbiorcy. Pamiętaj, aby przy obrazach uzupełnić alt text.

Unikalne treści

Kopiowanie treści z innych stron z pewnością zostanie zauważone przez roboty wyszukiwarki, a co za tym idzie Twoja strona nie będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Z biegiem czasu użytkownicy również zaczną zauważać, że treści na stronie czytali już gdzieś indziej. Kopiowanie treści nie wygląda dobrze wizerunkowo, a co więcej można mocno osłabić pozycję Twojej strony w wyszukiwarce. Treści powinny być także unikalne w obrębie jednej witryny. Jeden tekst na stronie głównej, kontaktowej i "o firmie" może spowodować, że wyszukiwarka będzie w wynikach wyświetlać tylko jedną z nich. To sprawi, że Twoja strona będzie mniej widoczna od konkurencji.

Odpowiednia długość

Teksty SEO powinny mieć też odpowiednią długość. Za teksty o optymalnej długości uważa się takie, które mają nie mniej niż 300 słów / 2500 znaków. Trzeba jednak pamiętać, aby nie pisać też zbyt długich tekstów - mogą one zniechęcić użytkownika. Dobrym rozwiązaniem przy obszernych tematach np. wpisów blogowych jest dzielenie ich na dwie części. Dzięki takiej praktyce nie zanudzisz użytkownika zbyt dużą ilością treści, a może nawet wzbudzisz w nim ciekawość i z chęcią wróci na Twojego bloga po więcej informacji.


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.