Social media marketing - 5 błędów, na które warto uważać

Social media marketing - sprawdź, jakich błędów nie popełniać w swoich działaniach

Lip 12

Social media marketing może przynieść firmie wiele korzyści. Aby tak się stało działania muszą być prowadzone w odpowiedni i przemyślany sposób. W innym przypadku możemy osiągnąć efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego. W dzisiejszym artykule przedstawimy najczęstsze błędy popełniane w social media marketingu. Sprawdź, czego warto się wystrzegać prowadząc Facebooka i nie tylko.

Social media marketing bez planu 

Wiele osób prowadzących konta firmowe w serwisach społecznościowych wychodzi z założenia, że działanie w tej przestrzeni jest na tyle proste, że można to zrobić "od ręki". Nie mamy planu czy harmonogramu, publikujemy wtedy, gdy najdzie nas wena.  Dlaczego nie powinno się tak robić? Ponieważ marketing w mediach społecznościowych jest częścią większej całości, jaką jest ogólna strategia komunikacyjna firmy. W planowaniu nie chodzi jedynie o stworzenie harmonogramu publikacji treści, chociaż on też jest istotny. Planując social media marketing musimy uwzględnić ton of voice marki, jej misje i główne cele. Pamiętaj, że media społecznościowe są narzędziem, które ma realizować ogólne założenia marketingowe firmy. Działania w ich obszarze muszą być spójne z całością. 

Warto też zaplanować, jakie cele chcemy realizować działaniami na konkretnych serwisach. Nie zawsze Facebook będzie najlepszym narzędziem do budowania wizerunku, zdarza się, że lepiej sprawdza się jako kanał wspierający sprzedaż. Na etapie planowania social media marketingu musisz zastanowić się, jaka jest specyfika Twojej branży lub konkretnego produktu, zdefiniować i scharakteryzować grupy docelowe, a także przeprowadzić dogłębną analizę konkurencji.

Powielanie treści 

Tak jak już wcześniej zostało wspomniane, poszczególne portale mogą lepiej lub gorzej wspierać realizacje różnych celów. Tak więc zupełnie pozbawione sensu jest zamieszczanie takich samych treści na Facebooku, Instagramie, Twitterze i LinkedIn. Zanudzisz tym swoich odbiorców i ciężko będzie Ci osiągnąć satysfakcjonujące efekty. Rodzaj treści, teksty, częstotliwość publikacji dopasuj do specyfiki danego serwisu. Pamiętaj też o tym, że nie warto za wszelką cenę działać we wszystkich możliwych mediach społecznościowych. Poznaj najpierw specyfikę danego narzędzia oraz swoją grupę docelową i na tej podstawie zdecyduj, gdzie warto być aktywnym. 

Brak interakcji ze społecznością 

Ignorowanie wiadomości, brak reakcji na komentarze -to jeden z podstawowych błędów. Social media marketing bazuje na komunikacji dwustronnej. Użytkownik, który daje od siebie komentarz, reaguje w jakiś sposób na nasze treści, zadaje pytania powinien zostać zauważony. Przecież w ten okazuje zainteresowanie naszą marką, a więc jest naszym klientem lub może nim być. Jednak, aby taka osoba została przy naszej marce, należy jej się odpowiednia uwaga. Klient musi poczuć, że chcemy z nim rozmawiać i wchodzić w interakcje. Budowanie takich relacji daje bardzo dobre efekty i przekłada się na stworzenie długotrwałych więzi klienta z marką. 

Usuwanie negatywnych komentarzy, nieumiejętne rozwiązywanie problemów

Niezadowoleni klienci zdarzają się w każdej branży. Niezależnie od tego czy uważasz niezadowolenie klienta za słuszne czy nie, na taką opinię należy zareagować. Pamiętaj jednak, że usuwanie takiego komentarza lub ignorowanie opinii nie jest najlepszą reakcją. Wyłącz emocje, postaraj się dowiedzieć dlaczego ktoś jest niezadowolony i zaproponuj mu odpowiednią rekompensatę. Zastanawiasz się jak dobrze i z ostateczną korzyścią dla firmy rozwiązać problem? Poniżej mała podpowiedź. 

  • Odpowiedz na komentarz lub opinię. Napisz, że jest Ci przykro z powodu zaistniałej sytuacji i chciałbyś ją wyjaśnić. Napisz także, że w celu wyjaśnienia napisałeś wiadomość prywatną lub o taką wiadomość prosisz. Staraj się nie rozwiązywać takich spraw w komentarzach. 
  • Wyślij wiadomość prywatną lub poczekaj na kontakt klienta. Postaraj się wyjaśnić sprawę i załagodzić niezadowolenie, oferując zadośćuczynienie, np. w postaci zniżki lub czegoś "na koszt firmy". 
  • Po wyjaśnieniu sprawy pod wcześniejszą dyskusją w komentarzach napisz, że sprawa została rozwiązana. Możesz także poprosić klienta, aby napisał, że sprawa została wyjaśniona. 

Podejmowanie takich interakcji z niezadowolonymi klientami może przynieść bardzo pozytywne rezultaty. Klient odzyska zaufanie i sympatię do marki, natomiast cała społeczność zgromadzona wokół Twojej firmy będzie widziała, że nie zamiatasz problematycznych sytuacji pod dywan.  

Niedopasowanie charakteru treści do odbiorców 

W zależności od grupy odbiorców, do jakiej kierujesz swoje treści, musisz tworzyć dopasowane do niej treści. Styl wypowiedzi, charakterystyczne zwroty, nawiązywanie do kontekstów rozumianych przez wybrane społeczności- na to wszystko musisz zwrócić uwagę. Jeśli kierujesz swój produkt lub usługę do skrajnie różnych grup odbiorców, możesz różnicować udostępniane im treści za pomocą postów sponsorowanych. Dzięki zaawansowanym opcjom targetowania reklam w mediach społecznościowych, możemy precyzyjnie dopasować przekaz do pożądanego odbiorcy.


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.