Social media marketing - od czego zacząć?

Social media marketing – bądź aktywny i pozyskuj nowych klientów!

Wrz 03

Media społecznościowe są potęgą i ciężko z tym polemizować. Jednak aby social media marketing był skuteczny, należy dobrze przemyśleć nie tylko strategię działania, ale także dobór odpowiednich serwisów społecznościowych, za pośrednictwem których będziemy mogli dotrzeć do naszych potencjalnych klientów. 

Z pewnością zastanawiałeś się kiedyś, kim są Twoi klienci. Dzieliłeś ich na grupy docelowe, aby stworzyć odpowiednie przekazy marketingowe dla każdej z nich. Social media marketing także tego wymaga. Aby działania marketingowe w social mediach były skuteczne, musisz po pierwsze określić grupy docelowe Twoich produktów lub usług, a następnie dopasować te grupy do odpowiednich mediów społecznościowych.

Facebook

To dla zdecydowanej większości firm wielu branż podstawa. Nic w tym dziwnego, gdyż korzysta z niego około 16,3 miliona Polaków (na świecie ponad miliard). Znakomitą większość polskich użytkowników Facebooka stanowią osoby będące przedstawicielami grup docelowych większości firm, czyli takie, które pracują, zarabiają i wydają swoje pieniądze wg własnych potrzeb. Wartości kształtują się następująco - użytkownicy w wieku 18-24 lata stanowią 23%, 25-34 lata to 29%, a 35-44 lata to 20% wszystkich polskich użytkowników.

Wnioski z powyższych danych są proste - warto być obecnym na Facebooku. Jednakże trzeba także pamiętać, że sama obecność nie wystarczy. Do wdrażania efektywnych kampanii facebookowych potrzeba precyzyjnie opracowanej strategii, angażujących treści oraz spójności w działaniu. Do prowadzenia działań na Facebooku niezbędna będzie więc także znajomość specyfiki komunikacji internetowej z konsumentami, zagadnień z obszaru marketingu, tworzenia treści, grafik czy materiałów wideo. Pozornie proste, przysłowiowe "prowadzenie fejsbuka" wymaga tak naprawdę wyspecjalizowanego działu, połączenia sił kilku działów w firmie lub pomocy ze strony profesjonalnej agencji interaktywnej.

Instagram

Kolejny portal Marka Zuckerberga. I chociaż gromadzi zdecydowanie mniej użytkowników niż Facebook, wciąż pozostaje liderem w swojej dziedzinie - prezentowaniu zdjęć i krótkich filmów wideo. Mniej, nie znaczy mało, bowiem na całym świecie korzysta z niego około 200 milionów użytkowników, z kolei w Polsce liczba ta to ok 6 mln. Warto zauważyć, że Instagram jest aplikacją mobilną, korzystanie z tego portalu za pomocą PC jest bardzo ograniczone w możliwości, a przy okazji niewygodne. Większość użytkowników Instagrama stanowią kobiety (58%), jednak mężczyźni także chętnie go używają (42%).

W przypadku Instagrama nie panuje tak duża dowolność branż, jak w przypadku Facebooka. Przede wszystkim ze względu na specyfikę dodawanych treści. Przedsiębiorstwa niektórych branży mogą mieć problem po pierwsze z kreowaniem ciekawych treści, a po drugie z dotarciem do potencjalnych klientów za pośrednictwem Instagrama. Zdecydowanie lepiej niż firma zajmująca się produkcją rur odnajdzie się na Instagramie salon fryzjerski, centrum medycyny estetycznej, marka odzieżowa czy kosmetyczna.

Kilka zasad, które koniecznie należy przestrzegać prowadząc profil firmowy na Instagramie:

  • dobrej jakości zdjęcia z przemyślaną kompozycją - atrakcyjne dla odbiorcy, bo tu przekaz wizualny ma największe znaczenie
  • odpowiednio dopasowane hasztagi - dzięki # pozyskasz widzów zainteresowanych tematyką Twojej firmy
  • jednolita koncepcja działań - zdjęcia powinny (choć nie zawsze muszą) pasować do siebie nawzajem i tworzyć spójną całość, aby profil wyglądał estetycznie

Twitter

Twitter to narzędzie zdecydowanie bardziej popularne za granicą (ok. 250 mln użytkowników na świecie), aniżeli w Polsce (ok. 3,5 mln użytkowników w Polsce). Z tego względu najlepiej sprawdzi się, gdy będziesz chciał dotrzeć do osób z innych krajów. Twitter jest także świetnym miejscem dla firm z branży IT, motoryzacyjnych czy artystów, dzięki możliwości używania hasztagów, które ułatwiają dopasowanie się do konkretnej grupy odbiorców.  Warto zaznaczyć, że treści z twittów są indeksowane w Google, dzięki czemu twitt z odpowiednim hasztagiem może pojawić się w wynikach wyszukiwania.

Pinterest

Podobnie jak Instagram, Pinterest skupia się na zdjęciach. Jednak w przeciwieństwie do portalu Zuckerberga, Pinterest sprawnie funkcjonuje zarówno w wersji desktopowej, jak i aplikacji mobilnej. Piny, czyli posty na Pintereście, to zdjęcia w dowolnym rozmiarze, które dodatkowo można segregować na tablice tematyczne oraz opisać tekstem zawierającym link np. do Twojej strony lub sklepu internetowego.

Pinterest to świetne miejsce dla firm związanych z:

  • beauty
  • fashion
  • fitness
  • zdrową dietą/dietetyką
  • wystrojem wnętrz
  • organizacją ślubów
  • gotowaniem

LinkedIn

LinkedIn kojarzy się głównie z miejscem, gdzie pracownicy prezentują swoje umiejętności i doświadczenie w celu znalezienia pracy. Jednak jest to także portal, dzięki któremu możesz budować wizerunek swojej firmy jako eksperta w branży, a dodatkowo w razie potrzeby wesprzeć się nim w poszukiwaniu nowych pracowników. Na LinkedIn warto publikować istotne wiadomości dotyczące firmy, ciekawe informacje dotyczące branży, a także udzielać się w dyskusjach tematycznie powiązanych z Twoją branżą.

Podsumowanie 

Social media marketing bez wątpienia wymaga sporej wiedzy dotyczącej nie tylko funkcjonalności poszczególnych portali, ale także przekroju charakterystyki ich użytkowników oraz świadomości jakie cele marketingowe mogą zrealizować dane platformy. Dobór odpowiednich kanałów, dobrze opracowana strategia social media marketingowa i kreatywność to klucz do sukcesu, a tym samym do zwiększenia sprzedaży, poprawy wizerunku czy pozyskania nowych klientów. Oczywiście możliwości działania w social media, jak i samych portali jest zdecydowanie więcej. Nie wiesz od czego zacząć social media marketing? Napisz do nas, pomożemy Ci!

 


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.