Facebook Ads - o czym warto pamiętać tworząc reklamy na Facebooku?

Facebook Ads - o czym warto pamiętać tworząc reklamy na Facebooku?

Wrz 06

Reklamy na Facebooku, czyli Facebook Ads, są obecnie obok Google Adwords jedną z najpopularniejszych metod reklamy online. Reklamy na Facebooku, aby były skuteczne, muszą być odpowiednio skonfigurowane. W dzisiejszym wpisie przedstawimy podstawowe informacje dotyczące tworzenia reklam, także polecamy go jako lekturę dla osób całkowicie początkujących. 

Tworzenie reklam na Facebooku nie jest tak proste, jakby mogło się to wydawać. Aby stworzyć naprawdę dobrą reklamę potrzebny jest szereg umiejętności i sporo doświadczenia. Jeśli chcesz samodzielnie prowadzić kampanie reklamowe na Facebooku dla swojej firmy, musisz przygotować się na sporą dawkę nauki i testowania. Poniżej znajdziesz kilka porad, które mogą przydać Ci się na początku przygody z Facebook Ads. 

Grupa docelowa

To podstawa, ponieważ nie warto tracić budżetu na osoby zupełnie niezainteresowane z produktem czy niebędące grupą docelową naszego biznesu. Tworząc reklamy na Facebooku do wyboru mamy dużą ilość kryteriów, które pozwalają na precyzyjne stworzenie interesującej nas grupy docelowej. Wśród kryteriów, które pozwalają stworzyć odpowiednią grupę docelową, znajdziemy:

  • płeć
  • wiek
  • lokalizację (możemy wybrać np. miejsce zamieszkania, miejsce ostatniej podróży, osoby przebywające w danej lokalizacji) '
  • szczegółowe dane demograficzne (np. status związku, posiadanie dzieci, wykształcenie, miejsce pracy, stanowisko)
  • zainteresowania (tutaj możemy wybrać kategorie zainteresowań np. fitness i zdrowie lub np. zainteresowanie konkretną firmą/marką)
  • zachowania (tutaj możemy wyszczególnić osoby szczególne ze względu na jakieś zachowania lub nawyki, np. osoby często podróżujące za granicę, użytkownicy urządzeń danych marek)

Im bardziej jesteśmy w stanie sprecyzować grupę odbiorców, tym bardziej skuteczna będzie reklama. Istnieją przypadki, w których mimo tego, że grupa docelowa całej firmy jest większa, pewne produkty czy usługi będą skierowane jedynie do jej wąskiej części. W takich sytuacjach bardzo dobrze spełnią swoją rolę możliwości targetowania Facebook Ads.  Z drugiej strony trzeba też uważać na to, by grupa nie była zbyt mała. W takiej sytuacji nasza reklama może wyświetlać się jednej osobie po kilka, kilkanaście razy, co jest męczące i może przynieść niepożądane efekty.

Odpowiednie grafiki

jeśli swoją reklamę kierujesz zarówno na komputery i urządzenia mobilne, pamiętaj, by grafika została stworzona tak, żeby na każdym z tych urządzeń wyświetlała się prawidłowo. Jakiś czas temu, gdy Facebook udostępnił możliwość umieszczania live photo w postach, można było zauważyć kilka wpadek w tym temacie. Live photo spełniało swoją funkcę i działało tylko na urządzeniu mobilnym. W przypadku, gdy reklama została omyłkowo skierowana także na komputery, nie wyświetlała się poprawnie i była nieczytelna dla odbiorców.

Pamiętaj także o odpowiedniej rozdzielczości zdjęć oraz o tym, by na grafikach nie znajdowało się zbyt wiele tekstu. Właściwie Facebook zaleca, by tekstu nie było w ogóle, jednak akceptuje grafiki, w których tekst nie przekracza 20% jej powierzchni. Weź to pod uwagę przy tworzeniu kreacji, w innym wypadku Twoja reklama nie zostanie zaakceptowana.

Umiejscowienie reklam

Facebook daje możliwość umiejscowienia jednej reklamy w kilku miejscach naraz. Do wyboru mamy samego Facebooka czyli feed na komputerach i urządzeniach mobilnych, prawą kolumnę na komputerach, Instagrama oraz audience network (aplikacje oficjalnie połączone z Facebookiem). Domyślnie w kreatorze reklam Facebook sam wybiera umiejscowienie reklam. Warto jednak zajrzeć do tej sekcji i ograniczyć miejsca wyświetlania. W zależności od rodzaju reklamy, treści, grafiki czy celu jaki chcemy osiągnąć dzięki danej reklamie, należy wybrać odpowiednie miejsca jej wyświetlania. Warto już na etapie kreacji treści i grafik przemyśleć gdzie chcemy reklamę wyświetlać i na tej podstawie tworzyć treść. 

Cel reklamy

Wybierając cel reklamy na etapie jej tworzenia, dajemy algorytmom Facebooka informacje o tym, komu i w jaki sposób mają być wyświetlane reklamy. Tak więc wybór odpowiedniego celu ma duże znaczenie. Do wyboru mamy między innymi: pozyskanie przejść na stronę www, zdobycie zaangażowania dla postu, konwersje czy wyświetlenia wideo. Na podstawie wybranego celu, algorytmy będą wybierać osoby, które wg ich danych są skłonne do podjęcia odpowiedniego działania. 

Pamiętaj także, że grupa docelowa, treści, grafiki, umiejscowienie i cele powinny być spójne i opracowane właśnie na podstawie charakterystyki Twojej grupy i produktu/usługi. Reklamy na Facebooku, mimo że wydają się "proste", wymagają porządnego przemyślenia i przygotowania. 


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.