Real Time Marketing – czy wiesz, jak go wykorzystać?

Real Time Marketing – jak wykorzystać marketing w czasie rzeczywistym w social media?

Paź 08

Real Time Marketing to termin, który powinien znać każdy specjalista od social media. Ale nie tylko -  każdy, kto chce, aby działania jego firmy w SM były atrakcyjne dla odbiorców, powinien zapoznać się z tym tematem. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czym jest real time marketing, a także co możesz dzięki niemu zyskać. 

Real Time Marketing (RTM) to nic innego jak marketing w czasie rzeczywistym. Działalność RTM skupia się na bieżącym reagowaniu na istotne dla dużych społeczności wydarzeniach. Wydarzenia te związane mogą być między innymi ze sportem, kulturą czy polityką. Chociaż pojęcie marketingu w czasie rzeczywistym pojawiało się już w latach 90 ubiegłego wieku, to dopiero wraz z rozkwitem ery mediów społecznościowych RTM stał się potęgą.

Real Time Marketing - jaka jest jego istota?

Istotą marketingu w czasie rzeczywistym jest naturalnie natychmiastowa reakcja na ważne wydarzenie. Jednak to nie wszystko, bo przecież nie wystarczy tylko zareagować. Przyjęło się, że RTM w mediach społecznościowych ma najczęściej zabawny charakter. W założeniu twórców komunikatu RTM-owego ma się on stać viralem. Co za tym idzie, taka treść powinna:

  • być zrozumiała dla odbiorcy
  • mieć formę graficzną (lub video) opatrzoną sloganem
  • trafnie nawiązywać do kontekstu
  • być autentyczna i spójna z daną marką
  • mieć humorystyczny charakter
  • zostać opublikowana natychmiastowo po lub w trakcie danego wydarzenia

Mimo że w RTM marketing liczy się szybkość reakcji, to pamiętaj, by podejmowane w tym zakresie działania były przemyślane. Publikacja RTM musi być stworzona "ze smakiem", w innym wypadku Twoja marka może się ośmieszyć i spotkać z negatywną reakcję internautów.

Czy Real Time Marketing można zaplanować?

Chociaż zdrowy rozsądek podpowiada, że spontaniczność i planowanie się wykluczają, to nie do końca tak jest. Ważne dla społeczności wydarzenia planowane są zwykle z dużym wyprzedzeniem. Tak samo Ty możesz zaplanować sobie w kalendarzu dni, kiedy warto trzymać rękę na pulsie. ;)

Jakie wydarzenia warto sobie zanotować?

  • mistrzostwa olimpijskie
  • mecze piłki nożnej, siatkowej, ręcznej
  • wybory miss kraju/świata
  • koncerty światowych gwiazd muzyki
  • premiery ze świata nowych technologii
  • fashion weeks

Pamiętaj, że w pewnych przypadkach warto, by wydarzenie było związane z Twoją branżą. Nie jest to jednak wymóg konieczny, musisz zdać się na swoją intuicję i rozpoznać czym zainteresujesz fanów swojej marki.

Korzyści wynikające z Real Time Marketingu

  • Wzrost rozpoznawalności marki - dobrze zaprojektowany przekaz RTM może uzyskać tysiące reakcji i udostępnień.
  • Dotarcie do nowych klientów - duży zasięg postów powoduje, że docierasz do nowych klientów. Istnieje duża szansa, że pozytywne emocje, jakie wywoła Twój post sprawią, że zyskasz nowego klientów. Ludzie lubią korzystać z usług i produktów firm, które dobrze im się kojarzą.
  • Promocja produktu lub usługi - nie zapominaj, że RTM ma na celu promowanie Twojej firmy, produktu czy usługi. Promowanie produktu za pośrednictwem takich kreacji jest bardzo skuteczne, nie jest nachalne i zapada głęboko w pamięć konsumenta.
  • Poprawa wizerunku marki -  gdy marka od czasu do czasu pokaże, że "ma" poczucie humoru, zyskuje w oczach odbiorców. Jej wizerunek staje się bardziej ludzki i przyjazny.

Real Time Marketing - oni robią to dobrze

Na przestrzeni ostatnich lat kilku firmom udało się świetnie wykorzystać moc marketingu w czasie rzeczywistym. Poniżej kilka przykładów dobrego Real Time Marketingu.

LEGO i ich wersja sławnego selfie z gali rozdania Oscarów

null

Salon fryzjerski uczcił świetną grę Pazdana

real time marketing pazdan

Lidl kontra biedronkowe świeżaki 

null

 


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.