
Real Time Marketing to termin, który powinien znać każdy specjalista od social media. Ale nie tylko - każdy, kto chce, aby działania jego firmy w SM były atrakcyjne dla odbiorców, powinien zapoznać się z tym tematem. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czym jest real time marketing, a także co możesz dzięki niemu zyskać.
Real Time Marketing (RTM) to nic innego jak marketing w czasie rzeczywistym. Działalność RTM skupia się na bieżącym reagowaniu na istotne dla dużych społeczności wydarzeniach. Wydarzenia te związane mogą być między innymi ze sportem, kulturą czy polityką. Chociaż pojęcie marketingu w czasie rzeczywistym pojawiało się już w latach 90 ubiegłego wieku, to dopiero wraz z rozkwitem ery mediów społecznościowych RTM stał się potęgą.
Real Time Marketing - jaka jest jego istota?
Istotą marketingu w czasie rzeczywistym jest naturalnie natychmiastowa reakcja na ważne wydarzenie. Jednak to nie wszystko, bo przecież nie wystarczy tylko zareagować. Przyjęło się, że RTM w mediach społecznościowych ma najczęściej zabawny charakter. W założeniu twórców komunikatu RTM-owego ma się on stać viralem. Co za tym idzie, taka treść powinna:
- być zrozumiała dla odbiorcy
- mieć formę graficzną (lub video) opatrzoną sloganem
- trafnie nawiązywać do kontekstu
- być autentyczna i spójna z daną marką
- mieć humorystyczny charakter
- zostać opublikowana natychmiastowo po lub w trakcie danego wydarzenia
Mimo że w RTM marketing liczy się szybkość reakcji, to pamiętaj, by podejmowane w tym zakresie działania były przemyślane. Publikacja RTM musi być stworzona "ze smakiem", w innym wypadku Twoja marka może się ośmieszyć i spotkać z negatywną reakcję internautów.
Czy Real Time Marketing można zaplanować?
Chociaż zdrowy rozsądek podpowiada, że spontaniczność i planowanie się wykluczają, to nie do końca tak jest. Ważne dla społeczności wydarzenia planowane są zwykle z dużym wyprzedzeniem. Tak samo Ty możesz zaplanować sobie w kalendarzu dni, kiedy warto trzymać rękę na pulsie. ;)
Jakie wydarzenia warto sobie zanotować?
- mistrzostwa olimpijskie
- mecze piłki nożnej, siatkowej, ręcznej
- wybory miss kraju/świata
- koncerty światowych gwiazd muzyki
- premiery ze świata nowych technologii
- fashion weeks
Pamiętaj, że w pewnych przypadkach warto, by wydarzenie było związane z Twoją branżą. Nie jest to jednak wymóg konieczny, musisz zdać się na swoją intuicję i rozpoznać czym zainteresujesz fanów swojej marki.
Korzyści wynikające z Real Time Marketingu
- Wzrost rozpoznawalności marki - dobrze zaprojektowany przekaz RTM może uzyskać tysiące reakcji i udostępnień.
- Dotarcie do nowych klientów - duży zasięg postów powoduje, że docierasz do nowych klientów. Istnieje duża szansa, że pozytywne emocje, jakie wywoła Twój post sprawią, że zyskasz nowego klientów. Ludzie lubią korzystać z usług i produktów firm, które dobrze im się kojarzą.
- Promocja produktu lub usługi - nie zapominaj, że RTM ma na celu promowanie Twojej firmy, produktu czy usługi. Promowanie produktu za pośrednictwem takich kreacji jest bardzo skuteczne, nie jest nachalne i zapada głęboko w pamięć konsumenta.
- Poprawa wizerunku marki - gdy marka od czasu do czasu pokaże, że "ma" poczucie humoru, zyskuje w oczach odbiorców. Jej wizerunek staje się bardziej ludzki i przyjazny.
Real Time Marketing - oni robią to dobrze
Na przestrzeni ostatnich lat kilku firmom udało się świetnie wykorzystać moc marketingu w czasie rzeczywistym. Poniżej kilka przykładów dobrego Real Time Marketingu.
LEGO i ich wersja sławnego selfie z gali rozdania Oscarów
Salon fryzjerski uczcił świetną grę Pazdana
Lidl kontra biedronkowe świeżaki

Zbyszek
CEO & Founder