Jak zaplanować content marketing?

Kwi 24

Zainteresowanie content marketingiem nie słabnie. Od czasu, gdy Google zaczęło informować o tym, że treści na stronach internetowych mają istotny wpływ na ich pozycję w wyszukiwarkach, każdy zaczął marzyć o tym, by content marketing stał się mocną stroną jego firmy. Prowadzenie bloga firmowego zostało uznane za najlepszą drogę do zyskania tytułu króla content marketingu. Niestety (albo stety) skuteczne prowadzenie działań z zakresu marketingu treści nie jest takie proste. Sam blog i opiewanie na nim niezawodnych usług czy produktów firmy to zdecydowanie za mało. Co więc jest konieczne, aby content marketing był skuteczny? Podpowiadamy w artykule. 

Strategia content marketingu - zaplanuj sobie drogę do sukcesu

Content marketing może działać cuda. Jednak by tak się stało, działania należy kompleksowo zaplanować. Strategia działań content marketingowych jest podstawą, na której oprzesz całą swoją aktywność. Z tego też względu musi być profesjonalnie przygotowana.

Elementy strategii content marketingu:

  • CEL DZIAŁAŃ

Działania bez celu? Brzmi to niepoważnie. Dlatego planując strategię content marketingu, musisz wyznaczyć sobie cele, które chcesz osiągnąć działaniami z zakresu marketingu treści. Aby cel miał sens, musi być SMART i skojarzenie z "mądry" nie jest tu przypadkowe. Jednak SMART to akronim od angielskich słów. Tłumaczymy go na cechy, jakie powinny mieć cele - konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne, określone w czasie. Cele content marketingu mogą odnosić się do:

- zwiększenia rozpoznawalności marki
- zwiększenia ruchu na stronie internetowej
- wzrostu sprzedaży
- budowania lojalności klientów

  • GRUPA DOCELOWA

Wybór grup docelowych content marketingu będzie ułatwiony, jeśli określałeś grupy docelowe odbiorców w ogólnej strategii swojej firmy. Możesz wtedy oprzeć się na istniejących już grupach i w razie potrzeby stworzyć dodatkowe. Jeśli jednak dopiero zaczynasz działalność, konieczne będzie stworzenie takich grup. Musisz zastanowić się do kogo chcesz dotrzeć ze swoimi działaniami marketingowymi. Komunikaty możesz kierować do grup, które obecnie są już Twoimi klientami. Możesz także określić grupy potencjalnych klientów. Potrzebną do tych wyborów analizę wspomogą np. narzędzia do analizy ruchu na stronach internetowy, a także wszechstronna analiza konkurencji. Następnym etapem po wyborze grup docelowych jest stworzenie user person. Są to przedstawiciele grup docelowych, a raczej ich bardzo dokładne opisy. Jeśli chcesz dokładnie dopasować swoje przekazy do grup docelowych, musisz sobie zwizualizować ich przedstawicieli.

  • KANAŁY KOMUNIKACJI (DYSTRYBUCJI TREŚCI)

Po określeniu celów i grup docelowych, dobranie odpowiednich kanałów dystrybucji treści będzie prostsze. Możemy bowiem szukać takich kanałów, które są w stanie spełnić określone zadanie oraz są użytkowane przez pożądane przez nas grupy. Jeśli na przykład Twoim targetem są młode kobiety, a treści jakie chcesz rozpowszechniać dotykają tematyki lifestylowej,  powinieneś rozważyć takie kanały jak np. Instagram czy Pinterest. Z kolei, gdy chcesz dostarczać odbiorcom treści branżowe, np. z dziedziny IT czy HR, warto rozpowszechniać je za pomocą LinkedIn czy Twittera.

! Jeśli prowadzisz bloga, zadbaj o newsletter oraz o widoczność Twojej strony w wyszukiwarce.

  • HARMONOGRAM

Harmonogram pomaga zachować ciągłość działań czy z wyprzedzeniem uwzględniać wydarzenia, które chcemy uwzględnić w naszej komunikacji. Pozwala także przewidzieć ile zasobów będzie niezbędnych w danym okresie - chodzi tu o budżet na same treści czy różnego rodzaju reklamy. Dzięki dobrze przygotowanemu harmonogramowi unikniesz chaosu w działaniach oraz poprawisz ich skuteczność. W harmonogramie powinny zostać uwzględnione m.in. kanały dystrybucji i terminy publikacji.

  • ANALIZA EFEKTÓW (KPI)

Aby stwierdzić czy nasze działania odniosły sukces, a cele zostały zrealizowane niezbędna jest analiza efektów. W analizie nieocenioną pomocą będą KPI (Key Performance Indicators) czyli kluczowe mierniki dokonań. Za taki miernik możemy przyjąć daną ilość unikalnych użytkowników (lub określony % wzrostu), ilość pozyskanych e-maili czy czas spędzony na danej podstronie.

Podsumowanie

Content marketing jest obecnie bez wątpienia jedną z najbardziej efektywnych form marketingu. W dobie, gdy blisko 50% reklam jest blokowanych przez programy typu adblock, a pozostałe 50% musi zmierzyć się ze stale narastającym zjawiskiem ślepoty banerowej, odpowiednio prowadzony content marketing jest nieoceniony. Powyższe elementy strategii content marketingowej to całkowite minimum, by stworzyć solidną podstawę efektywnych działań. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat lub chcesz zlecić stworzenie profesjonalnej strategii content marketingowej (i nie tylko) - zapraszamy do kontaktu!


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.