Instagram dla firm - sprawdź, jak dobrze prowadzić profil firmowy!

Instagram dla firm - jak go prowadzić, a czego unikać?

Czer 21

Instagram jest znany większości użytkowników mediów społecznościowych. Jest ciekawym portalem dla nich i równie ciekawym narzędziem marketingowym dla reklamodawców. Jeśli nie wiesz od czego zacząć działania marketingowe na tej platformie, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Podpowiadamy, jakie są podstawowe zasady działalności na Instagramie oraz co i jak warto robić.

Instagram to jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Wraz z Facebookiem (do którego należy), Google i YouTubem stanowią obecnie potęgę na rynku reklamy online. W Polsce Instagram gromadzi blisko 6,5 miliona użytkowników. To całkiem pokaźna grupa, więc istnieje duża szansa, że są tam także Twoi klienci.

Analiza instagramowej społeczności

Blisko 6,5 miliona użytkowników, wśród których ok. 55% to kobiety, a 45% to mężczyźni. Tak więc biorąc pod uwagę płeć, można powiedzieć, że przez Instagrama trafimy zarówno do klientek, jak i klientów. Spójrzmy teraz na rozkład wiekowy użytkowników.

źródło: https://napoleoncat.com/pl/blog/polscy-uzytkownicy-social-media-na-koniec-2018-messenger-i-instagram-rosna-szybciej-niz-facebook/ 

Wykres ten jasno pokazuje, że Instagram nie jest całkowicie uniwersalny i nie do każdej grupy dotrzemy w ten sposób. Najbardziej efektywne kampanie na Instagramie to te skierowane do osób w przedziale wiekowym 18-34 lata. Jeśli nasza firma kieruje produkty czy usługi do dziewcząt w wieku 13-17 lat, Instagram także może się sprawdzić.

Tak więc pierwszym krokiem w rozpoczynaniu instagramowej działalności firmy powinno być sprawdzenie czy grupa docelowa korzysta z tej platformy. Jeśli tak, to świetnie - możemy poznawać kolejne kroki. Jeśli jednak nasze produkty czy usługi kierujemy np. do mężczyzn po pięćdziesiątce, to lepiej spożytkować budżet reklamowy w inny sposób.

Jak i jakie treści publikować na Instagramie?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się być prosta i nasuwa się sama - bo przecież zdjęcia. Owszem, zdjęcia przede wszystkim, ale nie tylko i nie byle jakie. Użytkownicy Instagrama są bardzo wymagający, a konkurencja ogromna. Tak więc Twoje zdjęcia muszą być estetyczne, dobrej jakości i dobrze, gdyby tworzyły w miarę spójną całość na profilu. Możesz to osiągnąć przez stosowanie ujednoliconego filtra czy charakterystycznego elementu kolorystycznego na każdym zdjęciu.

Poza zdjęciami dodawanymi na profil warto wykorzystać opcję InstaStories. Inspirowane Snapchatem relacje dają ciekawe możliwości do prowadzenia nieformalnej komunikacji z odbiorcami. Filmy i zdjęcia w relacjach znikają po 24 godzinach, chyba, że zechcesz zapisać je na swoim profilu w specjalnej sekcji. W InstaStories świetnie sprawdzają się np. materiały pokazujące działalność firmy "od kuchni".

Nie powielaj treści, które publikujesz na innych portalach społecznościowych. Podczas planowania działań social media marketingowych ustal jakie treści będziesz publikować na Facebooku, jakie na Instagramie, a jakie na innych portalach. Dodawanie takich samych postów we wszystkich kanałach jest złym pomysłem - zanudzisz swoich odbiorców.

Publikuj posty regularnie, w ustalonych wcześniej dniach i godzinach. Planowanie postów pozwoli Ci uniknąć przeoczenia ciekawej okazji do posta tematycznego czy zorganizowania promocji/konkursu z jakiejś okazji.

Jak zdobywać obserwatorów?

Po pierwsze - jeśli posiadasz już grono obserwatorów np. na Facebooku i rozszerzasz swoją działalność na Instagrama, zaproś ich do obserwowania Twojej marki na nowej platformie. Udostępnij link do konta na fanpage, dodaj odnośnik na stronie internetowej. W ten sposób pozyskasz pierwszych i co najważniejsze wartościowych obserwatorów.

Hashtagi

Czyli nieodłączny element Instagrama. Dzięki nim zwiększysz zasięgi swoich postów i będziesz w stanie dotrzeć do grupy osób, które Cię interesują. Pamiętaj jednak, by nie przesadzać z hashtagami i żeby użyte przez Ciebie tagi były spójne z Twoim zdjęciem. W innym przypadku Instagram może ukarać Twoje konto shadowbanem, czyli zablokowaniem niektórych funkcji lub obcięciem zasięgów. Innym powodem, dla którego Twoje konto może zostać ukarane, jest użycie zakazanego hashtagu. Brzmi intrygująco? Będzie brzmiało jeszcze bardziej intrygująco, gdy dowiesz się, że na liście zakazanych hashtagów znajduje się m.in. #instababy czy #models. Instagram walczy nie tylko z kontrowersyjnymi czy wulgarnymi hashtagami, blokuje również te, które używane są przez fake konta, boty i są uznawane za spamerskie. Lista zakazanych hashtagów stale się zmienia i ciężko jednoznacznie określić jakich tagów nie używać. Pod tym linkiem znajdziesz przykładowe zablokowane hashtagi.

Interakcja

Kolejnym sposobem na poszerzenie grona obserwatorów na Instagramie jest podejmowanie interakcji z kontami, które mogą pasować do Twojej marki. Do takich kont możesz dotrzeć m.in. właśnie po hashtagach. Znajdź odpowiednie hashtagi pasujące do Twojej branży, odwiedzaj profile, zostawiaj na nich komentarze i serduszka. Pamiętaj, że warto na tę czynność poświęcić trochę czasu i kreatywności, by każdy komentarz był unikalny i nie wyglądał na spam. Spamowanie powtarzaną treścią czy używanie botów jest bardzo źle postrzegane przez użytkowników Instagrama i przez algorytmy Instagrama. Za to także można zostać ukaranym banem. Świetnie sprawdzi się zadawanie pytań użytkownikom, czyli coś co skłoni ich do podjęcia interakcji. Twoja firma zajmuje się produkcją papierowych słomek do napojów lub innych eko produktów. Po hashtagach odnalazłeś profil osoby, która promuje styl życia eko i zero waste. Na jej profilu zostaw komentarz: w stylu "Świetnie, że promujesz takie postawy, zgadzamy się z tym w 100%. Jakie jest Twoje najnowsze odkrycie eko zamienników codziennych produktów?" Nie nastawiaj się na promowanie Twoich usług, bynajmniej nie od razu. Podstawowym i najważniejszym krokiem jest budowanie zaufania i więzi z odbiorcami.

Chcesz wiedzieć więcej na temat tego, jak prowadzić firmowego Instagrama? Napisz do nas, pomożemy! :) 


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.