16 stycznia 2024

Grywalizacja cz.2 - praktyczny przykład zastosowania grywalizacji (CASE STUDY)

Dowiedz się, jak w zaledwie 10 dni udało nam się osiągnąć dla naszego Klienta imponujący wzrost liczby nowo zarejestrowanych użytkowników aż o 513%! Brzmi wspaniale, prawda? To zasługa wdrożenia grywalizacji.

Niedawno omówiliśmy pojęcie grywalizacji, przedstawiliśmy przykłady jej zastosowania oraz wskazaliśmy korzyści, jakie może przynieść naszej firmie. Obiecaliśmy także, że w drugiej części artykułu przedstawimy konkretny przykład, pokazując, jak grywalizacja wpływa na wyniki biznesowe oraz jakie etapy zostały zrealizowane.

Konkurs "Polowanie na pisanki" dla Wczesnoszkolni.pl

Nasze CASE STUDY będzie dotyczyć platformy dla nauczycieli wczesnoszkolnych - Wczesnoszkolni.pl, którą stworzyliśmy jako PESI i którą obecnie obsługujemy pod względem marketingowym. Poniżej przedstawiamy cele, plan, analizy i efekty wprowadzonej przez nas grywalizacji na tym portalu.

ETAP I - Określenie celów grywalizacji

W 2021 roku platforma wczesnoszkolni.pl bardzo intensywnie się rozwijała i przymierzaliśmy się do całkowitej zmiany szaty graficznej witryny. Chcieliśmy dowiedzieć się, czy planowane zmiany techniczne przypadną odbiorcom do gustu.

Zależało nam na zebraniu opinii od dużej liczby użytkowników w możliwie jak najkrótszym czasie. Dane, które mieliśmy zamiar zebrać, miały pomóc nam w dostosowaniu wszelkich planowanych zmian w portalu. Dodatkowo chcieliśmy ocenić wprowadzone już modyfikacje w systemie zakupowym dostępnym na platformie.

Zdefiniowaliśmy kilka głównych celów:

  • Zebranie znacznej liczby odwiedzin na stronie w celu sprawdzenia, czy użytkownicy poradzą sobie z nawigacją w nowej strukturze sklepu.
  • Opracowanie nowego layoutu strony na podstawie zebranych danych.
  • Pozyskanie nowych użytkowników.
  • Poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania – ze względu na zmienione linkowanie, chcieliśmy wygenerować większy ruch niż zwykle, aby wzmocnić nową strukturę linków wewnętrznych.

ETAP II - Czy grywalizacja przyniesie oczekiwane efekty?

Po dokładnej analizie doszliśmy do wniosku, że zorganizowanie konkursu stanowi idealną strategię osiągnięcia zamierzonych celów! Oczywiście, aby spełnić każde z postawionych przed nami założeń, konieczne było stworzenie konkursu, który skłoni uczestników do założenia konta na naszej platformie.

Dodatkowym wyzwaniem było stworzenie konkursu w taki sposób, aby zachęcał użytkowników do odwiedzania wielu podstron, a najlepiej, aby utrzymywali tę aktywność przez kilka dni. Pomimo napotkanych trudności udało nam się opracować plan działania, a cały zespół rozpoczął intensywną pracę nad realizacją konkursu.

ETAP III - Tworzenie konkursu "Polowanie na pisanki"

Ostatecznie udało się stworzyć kompletny konspekt konkursu, który nazwaliśmy „Polowanie na Pisanki”.

Konkurs rozpoczął się 24 marca 2021 roku o godzinie 10:00 i trwał do 3 kwietnia do godziny 23:59.

Nawiązaliśmy także współpracę ze sponsorami – MacEdukacja oraz firmą Obag, którzy chętnie sfinansowali część nagród dla osób które najszybciej znajdą wszystkie pisanki:

I miejsce:

  • Torebka O bag Body Mini Humus
  • MAC Inspiracje – biblioteczka nauczyciela kl. 1-3
  • 250 punktów na portalu wczesnoszkolni.pl

II miejsce:

  • Torebka O bag Body Nero
  • MAC Inspiracje – biblioteczka nauczyciela kl. 1-3
  • 250 punktów na portalu wczesnoszkolni.pl

III-V miejsce:

  • MAC Inspiracje – biblioteczka nauczyciela kl. 1-3
  • 250 punktów na portalu wczesnoszkolni.pl

VI - X miejsce:

  • MAC Inspiracje – biblioteczka nauczyciela kl. 1-3
  • 50 punktów na portalu wczesnoszkolni.pl

Zasady gry, czyli jak wyglądał konkurs „Polowanie na Pisanki”?

Na losowych podstronach serwisu umieściliśmy 70 pisanek wielkanocnych, które podzieliliśmy na poziomy trudności według poniższego kryterium:

Poziom I:

  • 40 pisanek: Te pisanki na szczęście nie uciekły daleko - znajdziesz je w widocznym miejscu!

Poziom II:

  • 20 pisanek: Aby je znaleźć, musisz przeszukać nasze artykuły oraz karty pracy!

Poziom III:

  • 9 pisanek: Znalezienie tych pisanek wymaga spostrzegawczości - ukryły się za fragmentami tekstu lub obrazka!

Pisanka SPECJALNA:

  • 1 pisanka: Jedna z pisanek ukryła się najgłębiej, a co jakiś czas zmienia swoje miejsce!
Aby wygrać nagrody, użytkownicy musieli odnaleźć wszystkie pisanki. Zakładka "Polowanie na pisanki", dostępna w panelu zalogowanego użytkownika. Po znalezieniu danej pisanki, w panelu aktualizuje się stan odkrytych pisanek.

Marketing konkursu

Konkurs został przygotowany pod względem rozwiązań informatycznych oraz marketingowych. Zadbaliśmy o odpowiedni przekaz w naszych kanałach Social Media oraz w formie pop-up’u na stronie internetowej . Stworzona została także dedykowana podstrona informacyjna . Konkurs promowaliśmy również poprzez reklamę u naszych partnerów.

Oczywiście, musieliśmy zadbać także o odpowiednią konfigurację narzędzi analitycznych (Google Analytics i Google Tag Manager), aby dokładnie móc analizować zachowanie użytkowników na stronie. Samo przeprowadzenie konkursu bez wyciągania interesujących danych nie miałoby większego sensu. Dlatego pamiętaj – wprowadzając grywalizację lub inne działania marketingowe, już na etapie wdrażania musisz zadbać o zaimplementowanie odpowiednich narzędzi analitycznych, aby móc monitorować stopień realizacji wyznaczonych celów.

ETAP IV - Analiza wyników

Konkurs zakończył się OGROMNYM sukcesem. Wszystkie założone przez nas cele, zostały zrealizowane. Co więcej, zaangażowanie użytkowników okazało się dużo większe, niż zakładaliśmy.

Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych danych:

Wzrost liczby odsłon witryny w okresie trwania konkursu. Źródło: Google Analytics

W trakcie 10 dni trwania konkursu nasza strona zanotowała znaczącą liczbę 451,492 odsłon. Warto zestawić to z całym styczniem 2021 roku, gdzie liczba odsłon wyniosła 127,856. Dla porównania, w analogicznym okresie od 24 marca 2022 do 3 kwietnia 2022 roku, na platformie odnotowaliśmy 24,709 odsłon, a w 2023 – 26,940 odsłon.

A jak z kolei wyglądał przyrost użytkowników?

Podczas konkursu zanotowaliśmy imponujący wzrost zarejestrowanych użytkowników - wzrost o 513%!

Pewnie wielu z Was zastanawia się, dlaczego porównujemy okresy z kolejnych lat, a nie z poprzednich. Odpowiedź jest prostsza, niż mogłoby się wydawać – 20 marca 2020 roku w Polsce wprowadzono stan epidemii. Od tego momentu większość stron internetowych doświadczyła znacznego wzrostu ruchu, w tym również nasz portal.

Porównywanie danych z okresu trwania konkursu do czasów największej aktywności spowodowanej pandemią miałoby niewiele sensu. Chcąc przeprowadzić rzetelną analizę, porównaliśmy dane z 2021 roku z kolejnymi latami, gdy portal był już bardziej rozwinięty. Analizując dane, musimy koniecznie brać pod uwagę różne ich aspekty.

Dodatkowe korzyści z wdrożonej grywalizacji

Zebranie podczas trwania konkursu, dużej liczby danych analitycznych pozwoliło nam na realizację jednego z najważniejszych celów tj. opracowanie nowego layoutu platformy. Zebrane dane pozwoliły określić, które elementy dla użytkowników są dobrze widoczne, oraz które elementy i linki pozwalają na dotarcie w konkretne miejsca witryny.

Dzięki zebranym danym nowa wersja strony internetowej nie tylko przykuła uwagę użytkowników ze względu na nowoczesny design, lecz także znacznie poprawiła konwersję, poprzez dużą ilość sprzedanych dostępów do platformy. Znacząco zwiększyła się także ilość pobrań materiałów w witrynie oraz ilość wyrażonych zgód marketingowych.

Podsumowanie

Podsumowując: cele, które założyliśmy przed realizacją konkursu, zostały osiągnięte. W ciągu 10 dni udało się wygenerować więcej odsłon niż łącznie przez pozostałe miesiące roku szkolnego 2020/2021. Udało się także pozyskać dużo nowych klientów na platformie, co także przełożyło się na zyski dzięki licznym zakupom punktów dostępnych w platformie.

Wprowadzanie elementów grywalizacji, jak wspominaliśmy w poprzednim artykule (który możecie przeczytać TUTAJ), przynosi korzyści, pod warunkiem, że został dostosowany do grupy odbiorców oraz realizuje cele, jakie sobie postawiliście. W naszym przypadku były to cele związane z danymi potrzebnymi do przebudowy platformy, więc cel był dość niestandardowy, jednak realny, jak się okazało, do zrealizowania.

Jeśli chcielibyście wdrożyć elementy grywalizacji w swoich biznesach online, serdecznie zapraszamy do kontaktu. Na pewno uda nam się wspólnie zrealizować Wasze cele.


Zbyszek

CEO
Marketing Expert

Zobacz także

Skontaktuj się z nami już dziś!

lub

Zostaw nam swój numer,

a my oddzwonimy ;)