Globalna awaria, czyli dlaczego powinieneś dywersyfikować działania marketingowe

Globalna awaria, czyli dlaczego powinieneś dywersyfikować działania marketingowe

Paź 07

Fanpage zamiast strony, social commerce zamiast klasycznego sklepu internetowego, a do tego Facebook Ads. Wszystko w jednym miejscu i pod ręką. Całkiem praktycznie, prawda? Uważaj - to pułapka, która może Cię wiele kosztować. Wybranie tylko jednego kanału komunikacji i sprzedaży niesie za sobą ogromne ryzyko utraty wszystkiego, co do tej pory zbudowałeś. Czy istnieje sposób, żeby się zabezpieczyć? Odpowiedź brzmi: tak. Dywersyfikacja.

To tylko globalna awaria... 

Poniedziałkowe popołudnie. Wysyłasz wiadomość przez messengera, próba nieudana. Co jest? Próbujesz raz jeszcze - nic. Odruchowo włączasz przeglądarkę i wchodzisz na Facebooka - nie ładuje się. Próbujesz wysłać tę samą wiadomość przez WhatsAppa, również nic. Nerwowo odświeżasz Instagrama - i tu brak odpowiedzi. No cóż, nie działa internet. Czy aby na pewno? Zaraz, zaraz… to nie internet, to globalna awaria FacebookaNajdłuższa w historii. 

Ta kilkugodzinna awaria nieźle namieszała. Według danych, które podaje PLAY, w czasie awarii sieć odnotowała wzrosty, jeśli chodzi o ilość SMS i MMS + 100%, połączenia głosowe + 22%, użycie danych – spadek 15%, natomiast zgłoszenia do Obsługi Klienta + 800%. Spokojnie, przecież to tylko Facebook - o co tyle szumu? 

No tak. A co w przypadku, gdy prowadzisz firmę, nie posiadasz strony internetowej, a cała Twoja komunikacja z klientami, marketing oraz sprzedaż odbywa się właśnie za pośrednictwem tego medium? Oblał Cię zimny pot, prawda? A co, jeśli ze swoimi pracownikami komunikujesz się tylko przez Messengera? Co, jeśli na konta w innych aplikacjach jesteś zalogowany również za pomocą Facebooka? Brawo - właśnie strzeliłeś sobie w kolano. Ale to jeszcze nie koniec - bo co, jeśli awaria potrwa dłużej niż 6 godzin? Tutaj zaczynają się prawdziwe schody.

Horizontal shot of frustrated young unshaven male freelancer in white t-shirt using electronic device for distant work, having tired or bored look while working on urgent project early in the morning Free Photo

A co, jeśli.... to nie awaria?

Możesz teraz myśleć “to przecież pojedyncza sytuacja!”. Trudno przewidzieć, czy takie awarie będą się powtarzały, ale być może masz rację. Zastanów się jednak, co, gdyby to nie była awaria, tylko blokada lub trwałe usunięcie Twojego konta? Facebook potrafi niemile zaskoczyć i to już wcale nie są pojedyncze przypadki.

Tego typu sytuacje są na porządku dziennym, zarówno jeśli mowa o większych, jak i mniejszych fanpage’ach. W 2019 roku zablokowane zostały konta firmy Brand24 oraz jej założyciela Michała Sadowskiego. Firma całkowicie zniknęła z medium na 6 miesięcy. Na Facebooku niejednokrotnie dochodziło wręcz do absurdów - tak, jak w przypadku zablokowania fanpage’a kolarskiego United Cyclist za używanie słowa... “pedał”. Kolejnym przypadkiem było usunięcie fanpage’a jednego ze znanych YouTuberów, tworzącego materiały poświęcone piłce nożnej. Budowana przez 3 lata społeczność ponad 86 tysięcy fanów przepadła. I tak można by wymieniać.

Tego typu sytuacje mogą spotkać każdego z nas, w każdej chwili. Facebook nie musi zablokować Twojego fanpage’a - wystarczy, że zhakowane zostanie Twoje prywatne konto, a stracisz dostęp do wszystkiego, co stworzyłeś. To samo stanie się z wszystkimi kontami, na które logujesz się za pomocą Facebooka. Tak naprawdę to nie Facebook jest tutaj problemem, a opieranie całego biznesu tylko na jednym medium. Bądź odpowiedzialny i świadomy. Pamiętaj, że media społecznościowe są nieprzewidywalne. Właśnie dlatego budowanie całego biznesu wokół jednego kanału to jak stawianie wszystkiego na jedną kartę.

space gray iPhone 6 with Facebook log-in display near Social Media scrabble tiles

Dywersyfikacja, czyli jak dotrzeć do klientów

Już rozumiesz, dlaczego nie powinieneś skupiać całej swojej komunikacji tylko na jednym medium. Jednak awarie i potencjalne bany to nie jedyny powód, dla którego warto różnicować i rozszerzać swoje kanały marketingowe. Dywersyfikacja jest konieczna, aby dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów. W wielu przypadkach jeden kanał komunikacji jest po prostu niewystarczający i nie pozwala wykorzystać pełnego potencjału sprzedażowego marki.

Zastanów się, jak często sam przeglądając internet, “przeskakujesz” między skrzynką e mail, social mediami, aplikacjami i stronami w ekspresowym tempie? Prawdopodobnie właśnie w ten sposób działają również Twoi potencjalni klienci. Weź pod uwagę, że Twoja grupa docelowa musi najpierw Cię poznać, aby mogła trafić na Twój fanpage. Pomyśl, jak wiele traciłbyś, próbując dotrzeć do nich tylko za pomocą jednego medium! Pamiętaj, że bez względu na to, jak świetny jest Twój produkt lub usługa, nie będzie on generował przychodów, jeśli potencjalni klienci nie będą mogli poznać Twojej oferty. 

Będąc obecnym w wielu kanałach, możesz zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, zdobyć zaufanie potencjalnych klientów i wygenerować zainteresowanie Twoimi produktami i usługami. Jeśli będziesz dostarczał wartościowe treści w wielu kanałach, Twoi klienci będą Ci bardziej ufać i będą wobec Ciebie bardziej lojalni oraz zaangażowani. Dywersyfikacja pozwoli Ci też wyczuć, czego potrzebują klienci, jak konsumują informacje i jak się z nimi porozumieć. 

white printing paper with Marketing Strategy text

Jak dywersyfikować działania marketingowe?

Czas przejść do konkretów. Co powinieneś zrobić, aby zabezpieczyć interesy swojej firmy? Ulubiona odpowiedź marketingowca brzmi: to zależy! Nie chodzi tutaj bowiem o liczbę kanałów, z których masz korzystać, a o zaangażowanie i konwersję, jaką będą one generowały. Wybór kanału będzie zależał od tego, gdzie znajdziesz swoją grupę docelową. Nie rzucaj się więc teraz w panice na wszystkie dostępne social media, by tworzyć w nich fanpage. Zastanów się najpierw, z jakich kanałów mogą korzystać Twoi potencjalni klienci. Zastanów się też, co może zwiększyć Twoje dochody i usprawnić procesy w razie nieprzewidzianych sytuacji. Dywersyfikacja jest również bardzo ważna w kontekście pozyskania użytecznych danych (np. baza mailingowa stworzona dzięki newsletterowi), których nie mógłbyś zyskać za pomocą innych kanałów. Oto nasze propozycje:

  • Jeśli jej nie masz - koniecznie stwórz stronę www.
  • Jeśli zajmujesz się sprzedażą - stwórz sklep internetowy.
  • Korzystaj z SEO i SEM.
  • Korzystaj z content marketingu.
  • Stwórz bazę mailingową.
  • Wykorzystuj różnorodne social media, ale dostosuj je do potrzeb swoich klientów.
  • Wykorzystuj różnorodne kanały reklamy.
  • Zastanów się nad wewnętrznym systemem komunikacji.
  • Zastanów się nad dedykowaną aplikacją dla swojej firmy.

 
Skup się na tych kanałach, które prawdopodobnie przyniosą Ci największe korzyści i pozwolą zminimalizować ryzyko strat w przypadku kryzysu. Być może któryś z tych kanałów jest w stanie przynieść Ci bezpośredni przychód, a Ty do tej pory nawet nie brałeś go pod uwagę? Jeśli nie jesteś pewien, które rozwiązanie sprawdzi się w Twoim przypadku lub masz pytanie, pamiętaj, że jesteśmy do Twojej dyspozycji! Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci dobrać rozwiązanie odpowiednie do potrzeb Twojej firmy.


Zbyszek

Zbyszek

CEO & Founder

Absolwent Politechniki Śląskiej. Założyciel firmy Pesi, specjalista ds. bezpieczeństwa oraz e-marketingu. Wspiera zespół w programowaniu backendowym. Od wielu lat pasjonat matematyki.