Duplicate content, czyli powielona treść na stronie www - dlaczego należy tego unikać?

Lip 29

Zjawisko duplicate content, czyli powielonej treści jest ściśle powiązane z pozycjonowaniem stron internetowych. W dzisiejszym artykule dowiesz się na czym polega powielanie treści, jak może dojść do takiej sytuacji oraz jak i dlaczego trzeba tego unikać.

Przy okazji artykułów dotyczących content marketingu czy pozycjonowania zawsze podkreślamy wielką wagę tego, aby na stronie znajdowały się tylko unikalne treści. Może wydawać się, że aby uniknąć duplikacji treści, wystarczy tworzyć teksty samodzielnie i nie kopiować ich z innych stron. Niestety, nie zawsze gwarantuje to brak problemów z duplicate content. 

Kiedy mamy do czynienia z duplicate content? 

Duplikację treści można dla uporządkowania podzielić na dwa rodzaje. Duplikację wewnątrz witryny oraz poza nią.  Powielanie treści może być działaniem celowym, jednak może też wystąpić bez naszej wiedzy. Z tego względu warto sprawdzać i obserwować swoją witrynę. Niezależnie od intencji duplicate content może ciągnąć za sobą duże konsekwencje. 

Duplikacja treści wewnątrz strony 

  • Pierwszym przypadkiem, kiedy możemy mieć do czynienia z wewnętrzną duplikacją, jest tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym. Jeśli sprzedajesz różne wersje (np. kolorystyczne) tego samego produktu, a do każdej z nich prowadzi osobny url, to każdy z nich musi mieć też unikalny opis. Jeśli to rozwiązanie jest zbyt czasochłonne, to nie twórz osobnych podstron dla takich produktów. Informacje o różnych wersjach kolorystycznych możesz zawrzeć na wspólnej podstronie. Ponadto przy tworzeniu opisów trzeba pamiętać, by nie kopiować tekstów ze strony producenta czy konkurencji. 
  • Sytuacją, gdy możemy nieświadomie doprowadzić do powstania duplicate content jest brak odpowiednich przekierowań i oznaczeń na stronie. Jeśli strona funkcjonuje pod różnymi wersjami adresów url, np. z przedrostkiem www i bez, z http i https, należy zastosować przekierowanie 301. Dzięki niemu niezależnie od wpisanej wersji url, użytkownik zawsze będzie kierowany do wskazanej przez nas, najbardziej pożądanej wersji. Problem z duplikacją treści pojawia się też, gdy kilka pozornie różnych adresów url prowadzi do jednej strony. Np. http://strona.pl/index.html, http://strona.pl/index.html?utm_source=rss. W takim wypadku możemy wykluczyć z indeksacji wszystkie poza głównym adresem url lub zastosować rel canonical, aby wskazać stronę właściwą.
  • Duplikacja wewnętrzna dotyczy także meta tagów. Jeśli do każdej z podstron używasz takiego samego meta title czy meta description, Twoja strona może na tym ucierpieć. 

Duplikacja treści poza stroną

  • Kopiowanie treści z innych witryn. To największy błąd jaki możesz popełnić tworząc treści. Może to być wspomniane wcześniej powielanie informacji ze strony producenta lub konkurencji. Taka praktyka może nieść konsekwencje nie tylko dla widoczności strony w Google. Osoba, która dopuszcza się kradzieży treści może być pociągnięta do odpowiedzialności prawnej. 
  • Problematyczne może okazać się także cytowanie innych źródeł na swojej stronie. W celu uniknięcia problemów z powieloną treścią przy cytatach, należy zastosować odpowiednie oznaczenia lub rozwiązania techniczne na stronie. 

Duplicate content - konsekwencje

Poza konsekwencjami prawnymi, powielanie treści bardzo niekorzystnie wpływa na widoczność strony w wyszukiwarce. Roboty wyszukiwarki, gdy natrafią na powielone treści w ramach jednej strony w wynikach wyszukiwania, w najlepszym wypadku będą pokazywać tylko jedną, a widoczność pozostałych zablokują. Jeśli taka sama treść występuje na różnych stronach, to w wyszukiwarce najprawdopodobniej będzie pokazywać się ta, która jest lepiej zoptymalizowana pod innymi kątami niż treść. Strona, która została uznana za powielającą treść z innych może także zostać ukarana filtrem od Google. Kary za duplicate content nakładane są na strony za sprawą algorytmu Panda, który działa już od kilku lat. 


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.