10 lipca 2023

Dlaczego analiza ruchu na stronie jest tak ważna?

Wiele firm, z którymi mam kontakt posiada już swoją stronę internetową. Nieważne, czy witryna została uruchomiona wczoraj, 2 czy 5 lat temu, problemem wielu firm (niezależnie od wielkości) jest brak świadomości, że ruch na stronie internetowej trzeba analizować! Przeprowadzając wiele rozmów z właścicielami, dyrektorami i kierownikami firm odkryłem, że – będąc świadomi tego, iż ich witrynę odwiedzają potencjalni klienci – żaden z nich nie zdaje sobie sprawy, jak dużymi wartościami danych dysponuje i jakie korzyści dla biznesu może przynieść ich wnikliwa analiza.

Jak zbierać dane o ruchu na stronie internetowej?

Uważam, że tak naprawdę w momencie uruchomienia swojej strony internetowej, powinieneś zadbać o zbieranie danych, aby już od pierwszego dnia móc monitorować sytuację swojego biznesu w Internecie. Najpopularniejszym narzędziem do zbierania danych jest Google Analytics. Sama implementacja rozwiązania jest dość prosta i nie powinna przysporzyć Ci większych problemów.

Posiadając konto w usługach Google (np. korzystając z elektronicznej poczty Gmail), możesz przejść na stronę https://analytics.google.com/ i rozpocząć konfigurację swojej usługi, przechodząc przez wszystkie etapy konfiguracji. Zostaniesz poproszony m.in. o adres strony internetowej, czy chcesz mierzyć ruch na stronie, a może tylko w aplikacji. Na samym końcu zostanie wygenerowany kod do zaimplementowania na stronie. Jeśli posiadasz stronę np. w systemie WordPress, sprawa jest prosta. Wykonasz instrukcje krok po kroku opisaną w Google Analytics.

Jeśli z kolei masz stronę autorską nieopartą na żadnym gotowym systemie CMS, będziesz musiał w kodzie HTML zamieścić wygenerowany wcześniej kod. Od tego momentu Twoja witryna będzie zbierać dane o ruchu na stronie internetowej.

Do jakich danych mam dostęp w Google Analytics?

Od momentu, kiedy rozpocząłeś zbieranie danych, masz dostęp do naprawdę dużej liczby informacji o swoich potencjalnych klientach! Aby uzmysłowić Ci, jak ważne są te dane, wyobraźmy sobie, że jesteś właścicielem fizycznego sklepu dowolnej marki. Żeby móc maksymalnie się rozwijać fajnie byłoby wiedzieć o swoich klientach jak najwięcej, prawda?

I tak mogą pojawić się pytania: Ile osób dziennie odwiedza mój sklep? Przy których półkach był największy ruch? Ile osób wzięło do ręki dany produkt, ale ostatecznie zrezygnowało z jego zakupu i odłożyło z powrotem na półkę? Więcej przychodzi kobiet czy mężczyzn? Ile osób trafiło do sklepu dzięki rozdawaniu ulotek na rynku? – Takich pytań mogą być dziesiątki, a nawet setki. Każde z nich na swój sposób jest ważne, ale niestety…

Bez przeglądania monitoringu oraz ankietowania ludzi w sklepie, odpowiedzi na większość z tych pytań pozostaną tajemnicą. Zresztą, źle skonstruowana ankieta też nie musi dać prawdziwego obrazu sytuacji lub ankietowani mogą na część pytań odpowiadać niezgodnie z prawdą.

Sprawa wygląda zupełnie inaczej w przypadku strony internetowej i zbierania danych przez zewnętrzne oprogramowania. Tu nie ma tajemnic! Wiemy o naszych użytkownikach praktycznie wszystko. Znamy ilości wejść na stronę, przedział wiekowy użytkowników, ich płeć. Wiemy jakimi produktami lub usługami byli zainteresowani i jak długi czas spędzili na witrynie. Znamy dokładne ścieżki, jakimi podróżowali po naszej stronie internetowej i jakie interakcje z nią podejmowali. Odpowiednio nakreślając plan działań marketingowych, jesteśmy w stanie mierzyć praktycznie wszystko, nawet efektywność rozdawanych fizycznych ulotek i tego, jaki ruch wygenerowały :)

Włączając swój biznes do internetu i podłączając zewnętrzną analitykę, masz dostęp do danych, które chcąc uzyskać w sklepie/punkcie stacjonarnym byłyby możliwe do osiągnięcia jedynie częściowo i z dużym nakładem finansowym.

Ok zbieram dane - co z nimi zrobić?

Rozpocznę od jednego z moich ulubionych cytatów:

Prowadzenie biznesu bez REKLAMY jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy - Henderson Stuart.

Każdy wcześniej czy później zaczyna w pewien sposób się reklamować. Mogą to być bilbordy, ulotki, reklama na Facebooku lub Google Ads. Są osoby, które co miesiąc ochoczo inwestują duże pieniądze w rozmaite kanały reklamowe, raz na jakiś czas dokonując w nich zmian, czy to graficznych, czy tekstowych. Jednak jeśli nie wiemy, czy dana reklama działała, po co ją kontynuować lub tracić czas na ich modyfikację? Skąd wiemy, czy wprowadzona zmiana nie wpłynęła np. na zmniejszenie skuteczności?

Zawsze, ale to zawsze podczas prowadzenia działań marketingowych, konieczne jest monitorowanie rezultatów. Analizie danych pozwoli Ci ocenić, czy dana reklama jest dla Ciebie korzystna i przynosi wymierne rezultaty. Poniżej podam Ci kilka przykładów, w jaki sposób możesz analizować dostępne dane, by przynosiły twojej działalności jak największy profit.

  • Powiedzmy, że w Twoim biznesie dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców gwarantuje rozdawanie ulotek w miejscu „X”. Żeby zmierzyć, ile osób z konkretnych ulotek weszło na Twoją stronę internetową, możesz np. wygenerować kod QR ze specjalnym tagiem UTM (np. https://pesi.pl?utm_medium=ulotka&utm_date=7072023 ) prowadzący do witryny. Dzięki temu każde zeskanowanie kodu QR pozwoli nam dokładnie określić, ile osób z danej ulotki odwiedziło naszą witrynę. Warto pomyśleć, czy np. nie zaprojektować dwóch wariantów danej partii ulotek. Masz wtedy jasny obraz, która z nich lepiej działała na potencjalnych klientów. Słabszą wersję możesz oczywiście pominąć i przestać ją rozdawać.
  • Jeśli prowadzisz sklep internetowy, odpowiednia konfiguracja Google Analytics pozwoli Ci określić skuteczność Twoich reklam. Cel reklamy może być różny – zakupy, wyświetlenie numeru telefonu lub wypełnienie formularza kontaktowego. Google Analytics pomoże ci ustalić, która z reklam działa najlepiej, a która wymaga modyfikacji. Dzięki analizie możesz przesunąć budżet na medium, które przynosi Tobie największe zyski.
  • Po roku zbierania danych może się okazać, że 60% ruchu na twojej witrynie (ruchu, który konwertuje) stanowią mężczyźni w wieku 25-30 lat. Jest to bardzo cenna informacja, ponieważ możesz uruchomić reklamy na właśnie tę grupę odbiorców lub po prostu zastanowić się nad jeszcze lepszym dostosowaniem oferty do tej grupy poprzez odpowiedni przekaz wizualny oraz tekstowy.

Powyżej opisałem Ci tylko kilka przykładów, w których przydatna jest analiza danych. Jeśli pragniesz rozwijać swój biznes lub obniżyć koszty jego prowadzenia pomyśl o tym, ile tracisz, jeśli jeszcze nie rozpocząłeś zbierania danych o swoich klientach oraz ich dogłębnej analizy.

Gdybyś chciał porozmawiać na powyższy temat, przeszkolić się lub swój zespół z zakresu analityki internetowej serdecznie zapraszam Cię do kontaktu z naszą firmą.


Zbyszek

CEO
Marketing Expert

Zobacz także

Skontaktuj się z nami już dziś!

lub

Zostaw nam swój numer,

a my oddzwonimy ;)