8 grudnia 2023

Czy sztuczna inteligencja jest zagrożeniem dla marketingowców?

Często słyszymy alarmujące opinie na temat potencjalnego zagrożenia, jakie sztuczna inteligencja (AI), czyli największy trend tego roku może stanowić dla wielu dziedzin ludzkiej pracy. Z tym pytaniem męczy się również wielu marketingowców. Czy obawy te są zbyt rozdmuchane, czy też praca marketingowca rzeczywiście stoi przed realnym zagrożeniem? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz, kontynuując lekturę!

Technologia zagrożeniem dla człowieka?

Do rzeczy nowych i jeszcze nam dobrze nieznanych często podchodzimy z pewną dozą. sceptycyzmu. Strach przed zmianą towarzyszył postępowi technologicznemu na każdym etapie. Każda rewolucja przemysłowa budziła obawy o zbyt gwałtowne przekształcenie, a przede wszystkim o utratę zatrudnienia i źródła dochodu. Niemniej jednak, historia pokazuje, że człowiek zawsze potrafił przystosować się do nowych realiów, a współpraca z maszynami przynosi więcej korzyści niż wad. Jak będzie tym razem? Jakie wyzwania niesie ze sobą sztuczna inteligencja dla zawodu marketingowca?

AI w automatyzacji procesów

Obecnie prawie cały przemysł w dużym stopniu opiera się na sztucznej inteligencji, która pomaga przyspieszyć i zautomatyzować wiele procesów. Także w obszarze reklamy i marketingu stosowanie sztucznej inteligencji staje się normą. W wielu dziedzinach sztuczna inteligencja pozwala zautomatyzować żmudne, manualne zadania, które kiedyś absorbowały wiele czasu, a teraz są efektywnie realizowane w ciągu milisekund. Procesy, takie jak personalizacja wiadomości e-mail, zarządzanie kampaniami reklamowymi czy analiza danych, stają się bardziej efektywne i ekonomiczne dzięki inteligentnym algorytmom. To pozwala marketingowcom skupić się na tworzeniu koncepcji i strategii, zamiast poświęcać czas na rutynowe zadania. Marketingowcy i ich agencje zachowują swoje kluczowe znaczenie, przy czym teraz dysponują większą ilością czasu na tworzenie, rozwijanie i szybkie wdrażanie skutecznych strategii.

AI i zwiększenie konwersji

Kolejnym obszarem wpływów sztucznej inteligencji jest optymalizacja współczynników konwersji dla witryn internetowych. Do skutecznej optymalizacji współczynnika witryny internetowej potrzebne są trzy ogólne funkcje:

Bliskość z klientem: Zrozumienie potencjalnych i istniejących już klientów. Internalizacja z codziennym życiem klienta, by móc zrozumieć, w jaki sposób może on skorzystać z naszego produktu lub usługi, a tym samym lepiej na niego wpływać.

Ideacja: czyli kreatywna praca polegająca na projektowaniu nowych komunikatów, treści oraz zasobów, aby połączyć nasz produkt lub usługę z codziennymi potrzebami naszego potencjalnego klienta. Celem jest przekonanie potencjalnego zainteresowanego do zakupu albo użycia naszego produktu lub usługi.

Eksperymentowanie i konfiguracja: Mechaniczna praca polegająca na budowaniu eksperymentów, obserwacji zachowań potencjalnych klientów, analizowaniu uzyskanych danych i wdrażaniu zmian w naszych witrynach internetowych na podstawie otrzymanych wyników. Celem tych działań jest znalezienie najlepszego sposobu na zachęcenie potencjalnego klienta do zakupu naszego produktu bądź skorzystania z naszych usług.

Marketingowiec, czy AI - kto jest lepszy?

Marketingowcy i maszyny mają różne predyspozycje, by wykonywać powyższe zadania i wyróżniają się na różnych etapach tych procesów. Marketerzy odznaczają się lepszymi umiejętnościami zrozumienia potencjalnych klientów, ich zachowania i potrzeby oraz opracowywać nowe pomysły, które skutecznie wpłyną na klientów i przekonają ich do zakupu.

Maszyny są z kolei wyjątkowymi obserwatorami zdolnymi obserwować, analizować i przetwarzać masę danych 24 godziny na dobę. Na podstawie zebranych danych maszyny mogą wyciągać wnioski ilościowe na skalę, jakiej żaden marketingowiec nigdy by nie osiągnął. Zaawansowane narzędzia analizy pozwalają szybko identyfikować trendy, zachowania klientów i efektywność kampanii. To cenne informacje, które umożliwiają szybką adaptację strategii marketingowej do zmieniających się warunków rynkowych.

Zauważalne jest, że gdy połączymy umiejętności interpersonalne człowieka z ogromnymi potencjałem analitycznym sztucznej inteligencji będziemy w stanie szybko i sprawnie tworzyć i wdrażać skuteczne kampanie i zwiększyć sprzedaż.

Jaki wpływ ma sztuczna inteligencja na pracę marketingowców?

Sztuczna inteligencja przede wszystkim daje marketingowcom czas. Możemy sprawniej przetestować więcej pomysłów i szybciej się uczyć. Aby odnosić sukcesy, musimy nauczyć się wykorzystywać sztuczną inteligencję jako narzędzie wspomagające naszą pracę, a nie zastępujące ją.

Za pomocą AI możemy generować więcej konwersji, poświęcając znacznie mniej czasu na mechanikę i proces eksperymentów. Gdy AI będzie wykonywać swoją robotę, my możemy poświęcić nasz czas na lepsze poznanie naszych klientów i ich potrzeb. Możemy skoncentrować więcej energii na wymyślaniu nowych pomysłów na przekonanie klientów do podjęcia pożądanych przez nas działań. Krótko mówiąc, możemy robić rzeczy, w których jako marketingowcy jesteśmy niezastąpieni.

Jak korzystać ze sztucznej inteligencji w marketingu?

Przykładów użyć AI w marketingu jest mnóstwo, ponieważ coraz więcej firm i organizacji korzysta z niej, aby ulepszyć i zautomatyzować wszystko - od postów w mediach społecznościowych po marketing e-mailowy i marketing treści. Oto kilka sposobów, jak przedsiębiorstwa zwiększają wykorzystanie sztucznej inteligencji do osiągania lepszych celów marketingowych.

Generowanie treści: Uruchomienie platformy OpenAI ChatGPT w listopadzie 2022 roku wywołało lawinę nowych przypadków angażowania AI w prace marketingowców. Sztuczna inteligencja wykorzystywana do generowania treści pozwoliła zespołom marketingowym zaoszczędzić czas i pieniądze. AI zaczęło tworzyć blogi, wiadomości marketingowe, materiały do copywritingu, e-maile, tematy, napisy do filmów, kopie stron internetowych i wiele innych rodzajów treści skierowanych do docelowych odbiorców.

Segmentacja odbiorców: Sztuczna inteligencja pomaga firmom inteligentnie i skutecznie dzielić klientów według różnych cech, zainteresowań i zachowań, co prowadzi do lepszego targetowania i skuteczniejszych kampanii marketingowych, które skutkują silniejszym zaangażowaniem użytkowników i lepszym zwrotem inwestycji.

Personalizacja treści: Dzięki algorytmom uczenia maszynowego, reklamy, treści i oferty mogą być dostosowywane do indywidualnych preferencji odbiorcy, co zwiększa stopień zaangażowania i skuteczność komunikacji.

Obsługa klienta: Zespoły marketingowców coraz częściej badają możliwości umożliwienia chatbotom opartych na AI poprawy niektórych aspektów obsługi klienta. Po przeszkoleniu boty te mogą wchodzić w interakcje z klientami niezależnie od tego, na którym etapie swojej zakupowej drogi strony są, pomagają szybko i skutecznie rozwiązywać problemy oraz zwiększyć zadowolenie klientów.

Programmatic advertising: Reklama programatyczna to inaczej automatyzacja zakupów i umieszczania reklam na stronach internetowych i w aplikacjach. Sztuczna inteligencja znacznie zwiększyła możliwości organizacji w zakresie prowadzenia reklam programatycznych wykorzystując historię klientów, ich preferencji i kontekstu, aby dostarczyć trafniejsze reklamy i wyższych współczynnikach konwersji.

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (SEO): Wdrożenie sztucznej inteligencji w działania SEO pomaga marketingowcom podnieść rankingi i opracować bardziej rozsądne strategie. Sztuczna inteligencja może pomóc marketerom w tworzeniu i optymalizacji treści pod kątem nowych standardów.

E-commerce: AI pomaga firmom ulepszyć handel internetowy oraz marketing cyfrowy. Sztuczna inteligencja zapewnia bardziej szczegółowe zrozumienie potrzeb klientów i ich nawyków zakupowych, automatyzuje zadania i upraszcza organizację pracy.

Sztuczna inteligencja - wróg czy przyjaciel?

Podobnie jak w przypadku innych profesji, wykorzystywanie sztucznej inteligencji będzie ingerować w nasze dotychczasowe kompetencje i może wpłynąć na wygląd naszej pracy w przyszłości. Nie sprawi jednak, że nasza praca zupełnie przestanie być potrzebna. Nasza wyjątkowa umiejętność dokładnego zrozumienia docelowych odbiorców i komunikowanie się z nimi w przekonujący sposób będzie prawdopodobnie jeszcze więcej warta. Rutynowa praca związana z konfigurowaniem kampanii i zarządzaniem nimi będzie dla nas miała prawdopodobnie mniejsze znaczenie. AI na pewno wpłynie na naszą dotychczasową pracę, co może budzić pewne obawy i lęki, ale skuteczne i kreatywne jej wykorzystanie może przynieść nam więcej korzyści, niż strat.

Jednakże, warto podkreślić, że AI stawia przed marketingowcami wyzwania związane z etyką i prywatnością danych. Konieczne jest zachowanie równowagi między efektywnością działań a szacunkiem dla prywatności konsumentów.

Podsumowanie

Sztuczna inteligencja znacząco transformuje pracę marketingowców, usprawniając wiele procesów i umożliwiając bardziej skoncentrowane i efektywne strategie marketingowe. W nadchodzącym roku bez wątpienia stanie się jeszcze bardziej kluczowa dla sukcesu w biznesie i w marketingu. Kluczowym jest jednak odpowiedzialne korzystanie z tych technologii, z uwzględnieniem aspektów etycznych i ochrony prywatności.

Technologia stworzona jest dla człowieka, sprawia, że nasze życie i praca stają się łatwiejsze i lepsze. Zamiast bać się sztucznej inteligencji, nauczmy się jak z nią współpracować, by nasza praca była bardziej efektywna, ciekawsza i przyjemniejsza!


Ola

Marketing Specialist

Zobacz także

Skontaktuj się z nami już dziś!

lub

Zostaw nam swój numer,

a my oddzwonimy ;)