Audyt SEO - co powinien zawierać?

Audyt SEO - do czego służy i co powinien zawierać?

Czer 01

Bez audytu SEO ciężko rozpoczynać optymalizację strony internetowej. Niezależnie od tego czy chcemy optymalizować małą stronę internetową czy duży serwis, audyt jest konieczny, by działania były uporządkowane i efektywne.

Do wykonania fachowego audytu SEO konieczna jest szeroka wiedza z zakresu SEO, algorytmów wyszukiwarek oraz umiejętności korzystania z narzędzi przeznaczonych do analizy strony. Ponadto przyda się też wiedza techniczna lub współpraca z programistą.

Audyt SEO - czym właściwie jest?

Audyt SEO to dokument, w którym zawarta jest szczegółowa analiza strony pod względem wielu czynników. Wskazuje elementy strony, które wymagają poprawy, by strona była lepiej widoczna w wyszukiwarce. W zależności od umowy z klientem audyt SEO ogranicza się tylko do dostarczenia dokumentu wskazującego na elementy wymagające poprawy lub może też obejmować wdrożenie tych poprawek. Wdrożenie poprawek jest oczywiście odpowiednio wyceniane na podstawie ich ilości i stopnia zaawansowania. Ceny audytu są zróżnicowane. Zależą przede wszystkim od tego jak rozbudowana jest strona www. Ponadto wpływ na cenę może mieć to czy klient zdecyduje się wdrażać poprawki na własną rękę czy zleci to firmie audytującej. Uśrednić można, że ceny audytów SEO wahają się od 500 do kilku tysięcy złotych. 

Jakie elementy powinien zawierać audyt SEO?

Widoczność strony w wyszukiwarce

Audyt SEO powinniśmy zacząć od sprawdzenia stanu indeksowania strony w wyszukiwarce. Jeśli strona nie jest rozbudowana można zrobić to ręcznie bezpośrednio w wyszukiwarce używając zapytania "site:www.adresstrony.pl". W wynikach wyszukiwania otrzymamy wszystkie zaindeksowane podstrony. Jeśli strona jest bardzo rozbudowana lub chcemy otrzymać uporządkowane dane do sprawdzenia indeksacji możemy użyć Google Search Console. To narzędzie pozwoli nam kontrolować stan indeksowania, ręcznie sprawdzić poszczególne linki oraz w razie potrzeby poprosić o indeksację.

Treści

Zdanie powtarzane do znudzenia zarówno przez przedstawicieli Google, jak i seowców - "Content is the king" ma swoje miejsce również w audycie SEO. Z tego względu analiza treści strony jest obowiązkową pozycją w audycie. Oto, na co powinno zwrócić się uwagę analizując teksty:

  • Unikalność tekstów - kopiowanie tekstów z innych stron czy powielanie ich w obrębie witryny jest bardzo złą taktyką, za którą Google surowo karze.
  • Użyteczność dla użytkowników - teksty pomagają w pozycjonowaniu, jednak nie możemy zapominać, że są one na stronie przede wszystkim dla użytkowników. Z tego względu teksty powinny być ciekawe, poprawnie napisane, powinny zawierać wszelkie informacje jakich użytkownik może szukać.
  • Nasycenie frazami kluczowymi - frazy należy umieszczać w tekście, ale z umiarem. Pamiętaj, że tekst musi wyglądać naturalnie i być wygodny w czytaniu dla użytkownika.
  •  Odpowiednia hierarchia nagłówków - nagłówki, oznaczone w kodzie jako <h1>, <h2>, <h3> itp., sprawiają, że tekst staje się bardziej przejrzysty i czytelny. Nagłówki warto wzbogacić o frazy kluczowe i pamiętać o odpowiedniej architekturze - 1 nagłówek h1, 2-4 nagłówki h2, i odpowiednio większa ilość nagłówków niższych rzędów.
  • Analiza słów kluczowych - sprawdzenie widoczności strony na słowa kluczowe, dobranie nowych/ lepszych i optymalne umieszczenie ich w tekście.

Meta tagi

Na temat meta tagów, zwanych też meta znacznikami, napisaliśmy cały artykuł. Dowiesz się z niego czym są meta tagi i czy optymalizacja meta tagów wpływa na pozycjonowanie. Uwaga, mały spoiler: wpływa. Z tego względu audyt SEO musi zawierać analizę meta tagów. Musi ona uwzględniać to czy meta tagi są w ogóle uzupełnione, a jeśli są, to w jaki sposób (czy są dobrze zoptymalizowane - mają odpowiednią długość i zawierają słowa kluczowe). Ponadto wszystkie tagi dla poszczególnych podstron powinny być unikalne i ciekawe dla użytkownika - by zachęcały do przejścia na stronę.

Poza meta tagami (title, description, keywords) warto uzupełnić także tag <alt>, czyli teksty alternatywne obrazów na stronie. Do sprawdzania meta tagów oraz alt tekstów przydatne może się okazać jakieś narzędzie, np. Screaming Frog SEO Spider. Program ten pozwala przeanalizować zduplikowane, brakujące, zbyt długie lub krótkie meta tagi.

Kwestie techniczne

Przy tworzeniu audytu SEO nie można zapomnieć o kwestiach technicznych strony, które mają duży wpływ na pozycjonowanie. W celu sprawdzenia strony pod kątem technicznym i wprowadzenia odpowiednich zmian konieczna będzie konsultacja z programistą lub znajomość zagadnień technicznych. W tej części audytu sprawdzić należy między innymi:

  • prędkość ładowania się strony
  • stosunek kodu do treści
  • poprawność kodu
  • poprawność przekierowań
  • poprawność adresów URL

I inne...

Powyższe punkty to tylko część najważniejszych elementów jakie powinien zawierać audyt SEO. Inne kwestie jakie powinny być w nim poruszone to analiza konkurencji, analiza profilu linków wewnętrznych i zewnętrznych czy poprawność wersji mobilnej strony.

Jeśli jesteś zainteresowany wykonaniem audytu SEO dla swojej strony internetowej - skontaktuj się z nami! ;)


Marta

Marta

Seo / Sem specialist

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Od dwóch lat zajmuje się marketingiem internetowym w PESI. Specjalistka w dziedzinie e-marketingu - w szczególności SEO, mediów społecznościowych i copywritingu. Jest na bieżąco ze wszystkimi nowinkami od Google, stale poszerza swoją wiedzę i zdobywa nowe umiejętności.