Jeśli Twoja firma to już więcej niż tylko Ty, a liczba pracowników ciągle rośnie i powstają nowe działy, prędzej czy później staniesz przed dylematem: czy budować własny dział marketingu, czy też skorzystać z usług zewnętrznej agencji marketingowej. Każda z tych opcji ma swoje zalety i wady. Przedstawiamy kilka kluczowych aspektów, które warto rozważyć.
Koszty zewnętrznej agencji
Wiele firm nie decyduje się na współpracę z zewnętrzną agencją marketingową, myśląc, że koszty, takie jak miesięczne wydatki na SEO w wysokości 3000 zł netto, czy prowadzenie kampanii Google Ads za 1000 zł netto (nie licząc budżetu na kliknięcia), są zbyt wysokie. Koszty rzędu 4000 zł pozwalają na zatrudnienie pracownika na pół etatu, który będzie pracować 80 godzin miesięcznie tylko dla nas. Wydaje się to atrakcyjne, jednak często zapominamy o doliczeniu kosztów niezbędnego oprogramowania dla tego stanowiska, jak na przykład ScreamingFrog, Semstorm, Canva, Adobe, Majestic itp. Dodatkowe wydatki, takie jak obsługa księgowa, sprzęt czy zaplecze socjalne dla pracownika, mogą zwiększyć miesięczne koszty o 1000 - 1500 zł. Choć pracownik faktycznie może wykazać większe zaangażowanie niż zewnętrzna agencja marketingowa, agencja dysponuje dostępem do szerszego zakresu narzędzi i zaawansowanych opcji.
Większy zespół w zewnętrznej agencji
Współpracując z zewnętrzną agencją marketingową, minimalizujesz jedno z większych ryzyk. Gdy w Twoim dziale marketingowym, liczącym na przykład dwie osoby, jedna z nich się zwolni, tracisz 50% zespołu, co negatywnie wpływa na prowadzone działania marketingowe. Ponadto, wystarczy zwykła choroba jednego z pracowników w trakcie urlopu drugiego, aby sparaliżować dział. Outsourcing eliminuje te ryzyka. Agencja zapewnia ciągłość Twojego marketingu, a ewentualna nieobecność jednego z pracowników natychmiast zostanie zastąpiona przez inną osobę, która płynnie przejmie obowiązki. Warto też wspomnieć, że zewnętrzne firmy często mają w swoich zespołach grafików oraz programistów, co umożliwia sprawniejsze realizowanie Twoich celów. Mają też bezpośredni dostęp do wiedzy ekspertów z innych dziedzin, co maksymalizuje efektywność działań marketingowych, szczególnie w SEO i Google Ads.
Zewnętrzne, świeże spojrzenie
Będąc zanurzonym w codziennych problemach firmy, możemy tracić perspektywę. Pracując w jednej firmie, możemy nie dostrzegać problemów, które zewnętrzna agencja marketingowa rozwiązywała już z innymi klientami. Świeże spojrzenie z zewnątrz może wnieść nowe pomysły do naszego marketingu i doradzić, w jakim kierunku powinniśmy zmierzać.
Skalowalność
Zewnętrzna agencja marketingowa może niemal natychmiast dostosować poziom wsparcia i zasobów w zależności od aktualnej sytuacji Twojego biznesu. W przypadku własnego działu marketingowego, proces ten jest znacznie wydłużony przez konieczność przeprowadzenia rekrutacji, co może trwać nawet miesiąc lub dwa, a wdrożenie nowej osoby może sprawić, że nasza potrzeba, na przykład organizacja promocji na firmowy event, okaże się już nieaktualna.
Podsumowanie
Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione wyżej punkty, warto mieć w firmie osobę, a w przypadku większych firm nawet kilka osób, które znają się na marketingu, są w stanie weryfikować pracę zewnętrznej agencji marketingowej oraz uczestniczyć merytorycznie we wszystkich procesach. Nie zawsze jednak opłaca się prowadzić własny dział marketingowy do obsługi reklam, które spokojnie można zlecić na zewnątrz, osiągając lepsze efekty końcowe.