Wokół marketingu online przez lata narosło sporo mitów. Część z nich jest nagminnie powielana między innymi dlatego, że często działaniami promocyjnymi zajmują się osoby bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie. Poznaj 5, naszym zdaniem, najczęściej powielanych mitów marketingowych.
1. Marketing służy wyłącznie do pozyskiwania nowych klientów
Oczywiście, nowi klienci są istotni dla każdego biznesu, ale działania marketingowe to w rzeczywistości znacznie więcej, niż nieustanne pozyskiwanie nowych klientów. Pamiętaj, że to stali klienci tworzą stabilny trzon Twojej marki. Jednym z Twoich głównych działań powinien marketing skierowany do obecnych klientów, skoncentrowany na budowaniu i utrzymywaniu relacji z nimi.
2. Marketing powinien przynosić zyski od razu
To prawda, że istnieją kanały i narzędzia marketingowe, które przynoszą niemal natychmiastowy zwrot z inwestycji (jednym z nich jest Facebook Ads). Jednak jeśli mijają tygodnie, lub nawet miesiące, a ty nie widzisz jeszcze zwrotów z inwestycji, to wcale nie musi oznaczać całkowitej porażki. Prawdą jest, że większość kampanii marketingowych online wymaga trochę czasu, zanim zacznie przynosić satysfakcjonujące zwroty! Przykładem takich działań może być SEO, czy content marketing.
3. Marketing jest łatwy i nie trzeba mieć wiedzy, aby reklamować biznes
Niestety, to nieprawda, choć z początku może się tak wydawać. Jednak poza nauką obsługi narzędzi marketingu, prowadzenie kampanii wymaga nieustannej analizy wyników, wyciągania wniosków, znajomości procesów czy umiejętnego planowania i optymalizacji. Bez wiedzy i doświadczenia nasze kampanie będą działały, ale prawdopodobnie nie przyniosą zadowalających wyników.
4. Jeśli prowadzę fanpage na Facebooku, to nie potrzebuję strony internetowej
Facebook i generalnie social media, to świetne narzędzia do promowania marki - zarówno organicznie, jak i płatnie. Jednak jeśli myślisz, że to wystarczy, niestety jesteś w błędzie. Głównym celem mnarketingu powinno być przyciągnięcie klientów do Twojej strony internetowej, a więc Facebook powinien być jednym z narzędzi dotarcia do celu, a nie celem samym w sobie.
Dlaczego? Powodów jest bardzo wiele. Przede wszystkim, na Facebooku najprawdopodobniej nie znajdziesz wszystkich grup docelowych, do których chcesz trafić. Ponadto, sytuacje z przeszłości już pokazały, że nawet Facebook jest narażony na globalne awarie. Posiadając stronę www dywersyfikujesz swoje dzialania i zwiększasz szanse na sprzedaż.
5. Facebook i strona www nie wystarczy. Muszę być wszędzie!
Ten mit stoi w opozycji do poprzedniego i jest przykładem popadania ze skrajności w skrajność. Wielu włascicieli firm, którzy dopiero odkrywają świat social mediów i marketingu online popełnia ten błąd. Niestety, nadgorliwość w marketingu też nie jest najlepszym rozwiązaniem. Nie chodzi o to, żeby było nas wszędzie pelno, ale o to, by dotrzeć odpowiednimi kanałami do odpowiednich osób. Z Google prawdopodobnie korzysta większość z Twoich klientów, ale czy są oni też na Facebooku, czy znajdziesz ich raczej na Linkedinie, Tik Toku, czy Instagramie?
A może w Twoim przypadku najlepiej sprawdzi się e-mail marketing? Zastanów się na tym i pamiętaj - dywersyfikacja: tak, ale wszystko, wszędzie, naraz: nie!